"Latvenergo": Pēdējā gadu simtenī lielākā pietece ziemā bija fiksēta Daugavā pie Jēkabpils pirms 91 gada
- 30 decembris 2018 --
- 0Komentāri
Enerģētikas nozarē 2018.gadā iezīmējās dekarbonāzijas jeb bezoglekļa ekonomikas pieteikums, e-mobilitātes izmantošanas pieaugums un negaidītu notikumu scenārijs saistībā ar elektroenerģijas cenu izmaiņām Eiropā un pasaulē, norāda AS "Latvenergo" valdes priekšsēdētājs Āris Žīgurs.
"Latvenergo" aktīvi izmanto brīvā dabasgāzes tirgus iespējas. Pēdējo gadu laikā uzņēmums ir diversificēji gāzes piegādi, izmantojot gāzi no Lietuvas sašķidrinātās gāzes termināļa. "Savu iegādāto resursu uzglabājam Inčukalna pazemes gāzes krātuvē un savus klientus pilnībā nodrošinām gan ar siltumu, gan elektroenerģiju, kā arī dabasgāzi piedāvājam klientiem visās Baltijas valstīs," skaidro "Latvenergo" vadītājs.
Enerģētikas nozarē svarīga tendence ir dekarbonizācija jeb bezoglekļa ekonomika, uz kuru virzās Eiropa. "Tīrās enerģijas" koncepts klasiskā izpratnē nenozīmē atjaunojamo energoresursu (AER) un fosilo energoresursu antagonismu. Šis jēdziens apzīmē ražošanas un maksimāli efektīvas enerģijas izmantošanas tehnoloģijas, kas ļauj līdz minimumam samazināt siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas apjomu uz vienu vienību. Elektroenerģija nākotnē arvien vairāk tiks ražota no atjaunīgajiem resursiem. Tās būs fundamentālas izmaiņas ne tikai elektroenerģijas sektorā, bet kopumā Eiropas ekonomikā, tajā skaitā arī Latvijā, pauž Žīgurs.
Viņš uzsver, ka dekarbonizācijā visstraujākais elektrifikācijas progress skars transportu un ēku sektoru. Transporta nozarē izrāviens ir sācies, un vieglajā transportā popularitāti strauji iegūst automašīnas ar elektrodzinējiem. "Tiek prognozēts, ka Eiropas Savienībā 2022.-2025.gadā elektrotransporta parks pakāpeniski pieaugs un sasniegs paritāti salīdzinājumā ar tradicionālajām benzīna un dīzeļdegvielas automašīnām. Jau šobrīd lielās autobūves kompānijas paziņo par saviem mērķiem līdz 2030. un 2040.gadam pārtraukt ražot automašīnas ar parastajiem iekšdedzes dzinējiem," skaidro Žīgurs. Nozīmīgs transporta segments ir arī dzelzceļš, un Eiropā šī nozare jau ir tikpat kā brīva no fosilā kurināmā.
""Latvenergo" ir viens no elektroautomobiļu izmantošanas un uzlādes vietu izveides aizsācējiem Latvijā. Ņemot vērā elektrisko automašīnu tirgus attīstības tendences Eiropā un pasaulē, "Latvenergo" savā ilgtermiņa stratēģijā iekļāvusi jaunu izaugsmes virzienu, kurā plāno elektroauto uzlādes vietu veidošanu. Patlaban tiek īstenots pilotprojekts ar trim uzlādes punktiem," norāda Žīgurs.
Viņš stāsta, ka pēc šī gada sākuma paliem Baltijā, Skandināvijā un citur Eiropā piedzīvojām ilgstoši sausu un karstu vasaru. Žīgurs skaidro, ka šo dabas apstākļu dēļ Skandināvijas hidrorezervuāru piepildījums ir zemāks par ilggadēji vidējiem rādītājiem, un tas ietekmē hidroelektrostaciju izstrādi. Arī Daugavā saglabājas zema pietece. Šādā situācijā elektroenerģijas tirgus nodemonstrēja dinamisku mijiedarbību. Tirgus efektivitāte izpaudās arī Latvijā, pierādot veikto investīciju un iepriekšējo izvēļu pareizumu.
"Kad Ziemeļvalstīs un Daugavā ūdens pieteces dēļ bija zemāks rezervuāru piepildījums un pasaules tirgū pieauga ogļu cena, mums bija savs "drošības spilvens" - Rīgas TEC. TEC energobloki ir elektriskās bāzes jaudas ne tikai Latvijai, bet arī visam Baltijas reģionam. Mūsu Rīgas TEC ir lielas uzstādītās elektriskās jaudas, kurām piemīt tādas energosistēmai būtiskas īpašības kā liela manevrētspēja un augsta pieejamība. Atbilstoši uzstādītajai siltuma jaudai TEC-2 ir lielākais siltuma avots Baltijā. Šai stacijai ir ļoti būtiska loma Rīgas pilsētas siltumapgādē. Pirms daudziem gadiem pieņemtais lēmums par ražotņu rekonstrukciju nostiprināja mūsu lomu ne tikai reģiona elektroenerģijas tirgū, apdrošinot pret neprognozējamiem notikumiem, bet arī galvaspilsētas siltumapgādē, nodrošinot stabilas un konkurētspējīgas siltumenerģijas cenas," skaidro valdes priekšsēdētājs.
Žīgurs stāsta, ka tirgus Baltijā ir atvērts un reaģē uz notikumiem visā pasaulē. Likumsakarīgi, ka tieši tāpat kā ūdens bagātā pavasarī priecājamies par zemām elektrības cenām, citos periodos nākas pieņemt arī faktu, ka cenas var pieaugt.
Jau ziņots, ka "Latvenergo" koncerns pagājušajā gadā strādāja ar 925,627 miljonu eiro auditēto apgrozījumu, kas ir par 0,6% mazāk nekā 2016.gadā, savukārt koncerna peļņa pieauga 2,5 reizes, sasniedzot 322,021 miljonu eiro.
"Latvenergo" nodarbojas ar elektroenerģijas un siltumenerģijas ražošanu un tirdzniecību, dabasgāzes tirdzniecību, elektroenerģijas sadales pakalpojuma nodrošināšanu un pārvades aktīvu nomu. "Latvenergo" obligācijas kotē biržas "Nasdaq Riga" parāda vērtspapīru sarakstā.
Materiāls tapis sadarbībā ar LETA
Foto: jekabpils.lv