2024.gada 22. novembris

Aldis, Aldris, Alfons

Galda spēle "Jēkabpils stāsti" ieguvusi Latvijas Dizaineru savienības atzinību (FOTO)

Jēkabpils pilsētas bibliotēkas multimediju speciālista Rolanda Laguna izstrādātā galda spēle "Jēkabpils stāsti" konkursā “LDS BALVA 2020. Pakāpiens pasaulē. Dizains mūsu nākotnei – bērniem” ir ieguvusi Latvijas Dizaineru savienības Atzinību par attīstošu galda spēli, kā arī Latvijas Republikas Patentu valdes speciālbalvu, iegūstot iespēju bezmaksas iekļaut galda spēli Dizainparaugu datubāzē.

Galda spēle tika izvirzīta konkursa otrajā kārtā ar iespēju piedalīties mēbeļu, interjera, apgaismojuma un dizaina izstādē “Furniture & Design Isle 2020”, kas norisinājās Starptautiskajā izstāžu centrā Ķīpsalā, no 23. līdz 25. oktobrim,  kurā savs stends bija arī 16 “LDS BALVAS 2020” nominantu darbiem. 

“Ķīpsalā par galda spēli “Jēkabpils stāsti” interesējās gan jēkabpilieši, gan cilvēki, kuriem Jēkabpilī dzīvo radi, draugi vai paziņas, bet vairāk bija tādu, kuriem ar mūsu pilsētu nav saistības. Viņus interesēja vai šāda spēle nav par viņu pilsētām,” stāsta Rolands Laguns.

Viņš teic, ka ideja izveidot galda spēli “Jēkabpils stāsti” radās šī gada sākumā, domājot par Jēkabpils Agrobiznesa koledžas kvalifikācijas darba tēmu, kas bija jāizstrādā absolvējot mācību iestādi multimediju programmā. Rolands savu ideju realizēja sadarbībā ar Jēkabpils pilsētas bibliotēkas kolēģiem, piesaistot arī biedrības “Jēkabpils mantojums” novadpētniekus.  Bibliotēkas un novadpētnieku radītais saturs tika vizualizēts interaktīvas galda spēles formā. Darbs pie spēles satura turpinās.

Spēles gaitu nodrošina klasiska galda spēles metode ar pievienotu mūsdienīgu risinājumu jautājumu uzdošanai - video jautājumi - kā ceļu uz tiem pielietojot QR kodu. Par grafiski attēlotājiem objektiem uz spēles laukuma atsevišķā bukletā sniegta informācija, veicinot zināšanas par pilsētas kultūrvēsturi.

Spēlei jābūt aicinošai jauniešiem, kā arī citu paaudžu grupām. Tā rosina saturiskas sarunas par kultūrvēstures jautājumiem, īpaši, ja tajā piedalās dažāda vecuma pārstāvji. Tiek kopts un veidots lokālpatriotisms. Darbs ir iecerēts kā saturisks komunikācijas veids starp dažādām paaudzēm. 
Spēle ir pietiekoši vienkārša, saprotama ar jau pārbaudītām spēles metodēm.

Uzdevums: nokļūt no Jēkabpils uz Krustpils vai no Krustpils uz Jēkabpils sākuma/beigu punktu (krastu).

Rolands Laguns teic, ka šobrīd ir izgatavoti trīs spēles eksemplāri un pagaidām tā tiek spēlēta testa režīmā, uzaicinātam spēlētāju lokam un nav pieejama publiski plašākam lietotāju pulkam. Nākotnes iecere ir pavairot spēles eksemplāru skaitu un padarīt to pieejamu plašākai auditorijai. Spēli testa režīmā ir spēlējuši dažāda vecuma jēkabpilieši un atzinuši, kā interesantu un izglītojošu.

Rolands stāsta, ka galda spēle “Jēkabpils stāsti” ir ģimenes spēle, kur katrai paaudzei ir savs stāsts par spēles jautājumiem un tā raisa sarunas. Piemēram,  jautājumā par plūdiem Jēkabpilī 1981.gadā, kāda spēlētāja šo gadu saistīja ar savu dzimšanas gadu, savukārt viņas mamma atcerējās, kāds bija šis pavasaris, kad Daugava izgāja no krastiem un tas raisīja gan sarunas, gan atmiņu stāstus. Jautājumi spēlē ir dažādas sarežģītības pakāpes un tie izglīto spēlētājus par Jēkabpils vēsturi un mūsdienām, par sportu, objektiem,  personībām, kultūrvēsturi un uzņēmējdarbību pilsētā.

Rolands Laguns piebilst, ka pagaidām nav konkrēti zināms, kad galda spēle “Jēkabpils stāsti” būs izgatavota pietiekami daudzos eksemplāros, bet spēli saturiski iecerēts pabeigt nākošajā gadā. Šobrīd ikviens ir aicināts sekot līdzi spēles tapšanas gaitai sociālajos tīklos facebook.com/JekabpilsStasti un instagram.com/jekabpilsstasti

Attēlā: Foto no izstādes Ķīpsalā
Foto: No privāta arhīva

Atstājiet komentāru