Panākta vienošanās par transporta pakalpojumu organizēšanu vienotā maršruta tīklā; vēl jāatrisina daži problēmjautājumi
Starpinstitūciju sanāksmē, kurā piedalījās Satiksmes ministrijas (SM), Finanšu ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM), Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas, plānošanas reģionu, kā arī ATD pārstāvji, tika panākta vienošanās, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu funkcijas administrēšanas problēmu novēršanai efektīvākais risinājums būtu vienota maršrutu tīkla pārzināšana un vienota pakalpojumu organizēšana šajā tīklā.
Tas paredz viena sabiedriskā transporta (dzelzceļa un autobusu) tīkla visā valstī izveidošanu. Vienotas plānošanas realizēšanai tiks izveidota Sabiedriskā transporta padome, kuras sastāvā būs SM, VARAM, plānošanas reģionu un ATD pārstāvji. Satiksmes ministrijas redzējumā padomes darbībai jābūt ar konsultatīvu raksturu, un tās ieteikumus valsts budžeta ietvaros ņem vērā Autotransporta direkcija. Savukārt VARAM uzskata, ka padomes pieņemtajiem lēmumiem jābūt saistošiem. Puses gan ir vienisprātis, ka jautājuma par padomes iespējamo statusu galīgai izlemšanai ir nepieciešama padziļināta juridiskā izvērtēšana.
Satiksmes ministrijā uzsver, ka pagaidām ir panākta konceptuāla vienošanās. Patlaban svarīgākais jautājums esot par Sabiedriskā transporta padomes statusu, un par to pārrunas turpinās. SM uzskata, ka tai jābūt konsultatīva rakstura. SM arī uzsver, ka, pārejot uz jauno modeli, būs jāveic izmaiņas likumdošanā, gan likumos, gan Ministru kabineta noteikumos, kas arī tikšot attiecīgi sagatavoti, un plānots, ka modeli varētu realizēt no 2014.gada 1.janvāra.
Jaunais modelis paredz, ka sabiedriskā transporta pasūtījumu visā ārpilsētas maršrutu tīklā veiks un līgumus par pakalpojumiem slēgs ATD, uzņemoties arī plānošanas reģionu iepriekš noslēgto līgumu saistības. Savukārt plānošanas reģioni nodrošinās sabiedriskā transporta vajadzību apzināšanu un nepieciešamo saikni ar pašvaldībām.
Šāda modeļa ieviešana ļaus izveidot vienotu un izmaksu ziņā efektīvu reģionālās nozīmes maršrutu tīklu, uzsver Satiksmes ministrijā. Tiks nodrošināta pārvadājumu apjoma sabalansēšana ar valsts budžetā pieejamo finansējumu, efektīva administratīvā procedūra un ieviesta vienota pieeja pakalpojumu plānošanas, pasūtīšanas, līgumu slēgšanas un valsts budžeta līdzekļu izlietošanas uzraudzības procesiem visos reģionos vienādi, vienlaikus nodrošinot visaptverošu vietējo iedzīvotāju interešu apzināšanu un pārstāvēšanu.
Izvērtēta arī izveidojusies situācija attiecībā uz plānošanas reģionu parādiem 818 000 latu apmērā par sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos 2012.gadā. Lai šos zaudējumus būtu iespējams segt no valsts budžeta līdzekļiem, tiks veikti grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kuri jau ir atbalstīti Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā.
Iesaistītās institūcijas vienojās, ka atbilstoši kompetencei tiks veiktas visas nepieciešamās darbības, lai pārvadātājiem iespējami drīz tiktu kompensēti nesegtie zaudējumi par pakalpojumu sniegšanu 2012.gadā.
LPS pārstāvis Aino Salmiņš norāda, ka ir palikuši vairāki problēmjautājumi, kuri jāatrisina, lai jauno modeli varētu realizēt. Pašvaldības uzskata, ka Sabiedriskajai transporta padomei ir jābūt lemttiesīgai un tai ir jānosaka minimālie finanšu apjomi, kas nepieciešami pasažieru pārvadājumiem. Patlaban pārvadājumiem pietrūkst aptuveni divu miljonu latu - 818 000 latu parāds par iepriekšējo gadu un šogad iztrūkšot vēl aptuveni 1,3 miljoni latu. Tad arī SM esot jāpasaka, kā šo situāciju risināt.
Pēc Salmiņa rīcībā esošās informācijas, līdzekļi neparedzētiem gadījumiem esot ierobežoti - tikai 0,6 miljoni latu. Tāpat LPS sagaidot no SM izvērtējumu, kurā argumentētā analīzē pierādītu, ar ko jaunais modelis ir labāks par pašreizējo modeli. Problemātisks esot arī ATD juridiskais statuss, jo pēc valsts pārvaldes likuma institūcija, kas ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, nevar plānot, piešķirt finanšu resursus un tos sadalīt. Salmiņš arī norāda, ka šis konkrētais piedāvātais modelis nav saskaņots ar visiem plānošanas reģioniem.
Pašvaldības pārstāvis arī uzsver, ka, ja tuvākajā laikā parādi netiks pārvadātājiem samaksāti, vismaz pieci uzņēmumi, tie gan neesot lielākie pasažieru pārvadātāji, varētu bankrotēt.
Kā ziņots, iepriekš Latvijas autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācija (LARPA) vēstulē satiksmes ministram Anrijam Matīsam norādīja, ka reālas sarunas par norēķiniem ar vietējiem reģionālajiem pārvadātājiem un asociācijām nenotiek, līdz ar to valsts nepilda apņemtās saistības.
Pārvadātāji uzskata, ka nevar pastāvēt šāda situācija, kad valsts nepilda uzņemtās saistības, taču pieprasa bez samaksas tās pildīt pārvadātājiem, un šādus satiksmes ministra Anrija Matīsa izteikumus presē uztver kā draudus valsts demokrātijai.
Lai gan Latvijas Pašvaldību savienības (LPS), Latvijas pasažieru un pārvadātāju asociācijas (LPPA) un LARPA prasības bija parādu jautājumu atrisināt līdz 1.maijam, Latvijas autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācija nolēmusi ārkārtas sanāksmi pārcelt uz 3.maiju, dodot laiku šo jautājumu atrisināšanai.
Kā ziņots, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās un vides un reģionālās politikas komisija šonedēļ atbalstīja priekšlikumu par grozījumiem Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas ļaus valdībai lemt par 2012.gada zaudējumu kompensēšanu reģionālo vietējo autobusu maršrutu pārvadātājiem no valsts budžeta līdzekļiem. Autotransporta direkcijā skaidro, ka patlaban par 2012.gadu iztrūkums vietējās nozīmes pārvadājumos ir 803 590 lati. Taču esot jāņem vērā, ka šie ir provizoriskie aprēķini - gala cipars būs zināms šī gada otrajā pusē pēc pārvadātāju gada pārskatu apstiprināšanas.
Plānots, ka deputāti par šo likumprojektu balsos 2.maija Saeimas plenārsēdē, aģentūru LETA informēja Reformu partijas (RP) frakcijas preses sekretārs Kaspars Odiņš. RP arī uzsver, ka turpmākajos gados nav pieļaujama situācija, ka budžetā tiek piešķirts finansējums autobusu pārvadājumiem, kas jau sākotnēji ir mazāks nekā iepriekšējos gados izlietotais, tādējādi gadu no gada radot nepieciešamību pēdējā brīdī lemt par papildu finansējumu.
Satiksmes ministrija piedāvājusi reformas nozarē - plānots, ka VSIA "Autotransporta direkcija" būs pasūtītājs un līguma slēdzējs ar reģionālajiem pārvadātājiem. Savukārt plānošanas reģioni apzina pašvaldību un iedzīvotāju vajadzības pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem un gatavo pieprasījumu nepieciešamajam pārvadājumu apjomam reģionā. Piedāvātā funkciju sadale ļautu īstenot starppilsētu un vietējo maršrutu vienotu plānošanu, dotu iespēju optimizēt maršrutu tīklus, novēršot izveidojušās reģionālās atšķirības, vienlaikus nepazeminot pakalpojumu pieejamības līmeni. Tāpat būtu iespējams realizēt vienotu tarifu politiku valsts mērogā, kā arī rastos priekšnosacījumi nesegto zaudējumu samazināšanai, uzskata ministrija.
Materiāls tapis sadarbībā ar LETA