Vietējiem uzņēmējiem būs jauns eksporta tirgus - Ķīna
Pateicoties atbildīgo ministriju un citu institūciju konsekventam darbam, Latvija ir pirmā no Baltijas valstīm, kur piena pārstrādātajiem ir dota iespēja eksportēt savu produkciju uz Ķīnas tirgu. Ķīnas puse jau ir veikusi pārbaudes vairākos Latvijas uzņēmumos, tajā skaitā arī Jēkabpils apkārtnes – lopkautuvē SIA „Viesuļi" un gaļas pārstrādes SIA „Biomeat".
„ Ķīnas tirgus, neapšaubāmi, ir viens no prioritārajiem un perspektīvajiem tirgiem, kuru ir vērts aplūkot mūsu ražotājiem un kur no Ekonomikas ministrijas puses būs atbalsts un palīdzība kontaktu dibināšanā," norāda ekonomikas ministrs Vjačeslavs Dombrovskis. „ Piena ražotāji ir izrādījuši ļoti aktīvu interesi par šo tirgu, arī citiem pārtikas ražotājiem par to ir interese. Tāpēc aicinu uzņēmējus sekot līdzi informācijai, vērsties pēc konsultācijām LIAA un, izmantojot mūsu atbalstu, strādāt pie jaunu kontaktu dibināšanas," preses konferencē sacīja ministrs.
Tirdzniecības uzsākšanai nepieciešama tikai sertifikātu apmaiņa
2014. gada jūlijā Ķīnas Galvenā kvalitātes uzraudzības, inspekcijas un karantīnas administrācija pieņēma un savā mājas lapā publicēja Latvijas iesniegto piena sertifikātu. Tagad tirdzniecības uzsākšanai nepieciešama tikai sertifikātu apmaiņa (papildu nekādas vienošanās nav jāparaksta), kā arī uzņēmumiem jāsaņem atzīšana no Ķīnas puses, kura notiek pēc uzņēmumu pārbaudes.
Ķīnas puse jau ir veikusi pārbaudes vairākos Latvijas uzņēmumos - piena pārstrādes uzņēmumos, piemēram, AS „Rīga piena kombināts; kā arī gaļas pārstrādes uzņēmumos, piemēram, SIA „Viesuļi" (lopkautuve, Jēkabpils), SIA „Biomeat" (gaļas pārstrāde, Jēkabpils), SIA „Cēsu miesnieks" (lopkautuve, Cēsis), SIA „Mikaitas" (aitu ferma, Limbaži), SIA „Kurzemes gaļsaimnieks" (lopkautuve, gaļas pārstrāde, Priekules novads).
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) jau šobrīd īsteno pasākumus, lai sekmētu gan dažādu nozaru kopēju eksporta projektu attīstību, gan atsevišķu uzņēmumu ieiešanu jaunos tirgos – šobrīd ārvalstīs darbojas 15 Latvijas ekonomiskās pārstāvniecības, tiek organizēta dažādu Latvijas nacionālo stendu darbība ārvalstu izstādēs, tirdzniecības misijas, ārvalstu kompāniju vizītes, starpvalstu biznesa forumi un eksporta semināri, kā arī dažādi mārketinga pasākumi ārvalstīs un sniegtas ārējo tirgu konsultācijas biznesa partneru meklēšanā.
Komersantiem jāvēršas Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā
Aicinām komersantus vērsties Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā gan ar jautājumiem par šobrīd pieejamo atbalstu eksporta pārorientēšanai uz citām valstīm, gan ar priekšlikumiem, kādi atbalsta pasākumi vēl būtu nepieciešami. Kontaktinformācija: LIAA Klientu apkalpošanas nodaļa, tālrunis: +371 67039499, e-pasts: liaa@liaa.gov.lv.
Perspektīvais Ķīnas tirgus ir ārkārtīgi liels un piedāvā plašas iespējas Latvijas komersantiem - iedzīvotāju skaits Ķīnā 2014. gada jūlijā bija 1,35 miljardi, nodarbināto iedzīvotāju skaits pārsniedz 800 miljonus, turklāt pēdējos 15 gados ievērojami ir palielinājusies Ķīnas iedzīvotāju pirktspēja.
„ Ārlietu dienests vienmēr ir strādājis, lai vairotu Latvijas biznesa iespējas ne tikai Ķīnā, bet arī citur ārvalstīs, un Krievijas embargo ietekmē jaunu tirgu apgūšanas nepieciešamība ir kļuvusi vēl aktuālāka. Latvijas uzņēmēju rīcībā ir vēstniecību tīkls ārvalstīs, kura viena no galvenajām funkcijām ir atbalsts uzņēmējiem: dalība biznesa misiju organizēšanā, biznesa semināru organizēšana, atbalsts dalībai izstādēs, palīdzība kontaktu nodibināšanā, tikšanos organizēšana vēstniecības telpās un cits dažādu veidu atbalsts. Vairākās no tām, tai skaitā Pekinā, strādā arī LIAA pārstāvji. Ārlietu dienests intensīvi strādā arī pie tā, lai paplašinātu Latvijas uzņēmēju iespējas jaunu tirgu apgūšanā – šogad atvērtas vēstniecības Indijā un Apvienotajos Arābu Emirātos, plānā ir Dienvidkoreja, Brazīlija un Singapūra", preses konferencē uzsvēra Ārlietu ministrijas valsts sekretāra pienākumu izpildītājs Pēteris Vaivars.
Ķīnas patērētājs ļoti novērtē augstas kvalitātes produktus
„ Latvijas piena produktu sertifikācija Ķīnas tirgū ir vairāku gadu darba rezultāts, kurā būtisks ieguldījums ir gan abu valstu augstākajām amatpersonām un diplomātiskajiem dienestiem, gan nevalstiskajām organizācijām kā Latvijas – Ķīnas Biznesa padomei. Ķīnas patērētājs ļoti novērtē augstas kvalitātes produktus, tādēļ Latvijas piena pārstrādātājiem iespējas tirgū ir plašas. Es apsveicu iegūto vispārējo sertifikāciju piena produktiem kā būtisku sasniegumu Latvijai pirmajai starp Baltijas valstīm un ceru, ka drīzumā šāda sertifikācija tiks iegūta arī Latvijā ražotājiem gaļas produktiem," preses konferencē uzsvēra Ķīnas Tautas Republikas Ārkārtējais un pilnvarotais vēstnieks Latvijā Jans Guocjans.
Jau šobrīd Ķīna ir 13. nozīmīgākais Latvijas ārējās tirdzniecības partneris, turklāt pēdējo 5 gadu laikā Latvijas preču un pakalpojumu eksports uz Ķīnu ir palielinājies 5 reizes – no 15,8 miljoniem EUR līdz 84,6 miljoniem EUR.
„ No valsts puses pašlaik ir radīti visi priekšnoteikumi, lai piena rūpniecības uzņēmumi varētu startēt Ķīnas tirgū. Tas ir pastāvīgi augošs tirgus – piena produktu kopējais apgrozījums šogad būs ap 34 miljardiem eiro, bet 2017.gadā tas tiek prognozēts jau 70 miljardu eiro apmērā. Nenoliedzami, Ķīnas tirgus ir sarežģīts un tam nepieciešama ne tikai sagatavošanās, bet arī padziļinātas zināšanas par tirgus īpatnībām. Latvijas – Ķīnas Biznesa padome šo tirgu ir analizējusi, pastāvīgi sadarbojas ar līdzīgām uzņēmēju organizācijām lielākajās Ķīnas pilsētās un provincēs un piena produktu sertifikāciju saredzam kā ļoti labu iespēju eksporta veicināšanai, kas ir viens no padomes stratēģiskajiem mērķiem. Kā perspektīvākos produktus Ķīnas tirgum jāmin piena pulveris un sevišķi augstā temperatūrā pasterizēts (UHT) piens ," norāda Artis Kampars, Latvijas-Ķīnas Biznesa padomes valdes priekšsēdētājs .
Savukārt AS «Swedbank» vecākā ekonomiste Lija Strašuna uzsvēra: "Ilgtspējīgas izaugsmes pamatā ir eksports. Līdz ar to jaunu tirgu apgūšana ir ļoti būtiska un, pasaules izaugsmei pakāpeniski pieņemoties spēkā, šobrīd iespējas Latvijas eksportētājiem ir ievērojami labākas nekā, piemēram, 2009.gadā. Prognozējams, ka Ķīna turpinās būt viena no straujāk augošajām pasaules lielvalstīm un tās potenciāls ir milzīgs, lai arī pastāv riski attiecībā, piemēram, uz pārkarsušo nekustāmā īpašuma tirgu."
Ķīna ir nozīmīgāks Latvijas ārējās tirdzniecības partneris
Ķīna šobrīd ir 13. nozīmīgākais Latvijas ārējās tirdzniecības partneris, turklāt pēdējo 5 gadu laikā Latvijas preču un pakalpojumu eksports uz Ķīnu ir palielinājies 5 reizes – no 15,8 miljoniem EUR līdz 84,6 miljoniem EUR.
2013. gadā (operatīvie dati) kopējais Latvijas preču un pakalpojumu apgrozījums ar Ķīnu bija 455,6 milj. EUR (par 5,8 % vairāk kā 2012. gadā). Latvijas preču un pakalpojumu eksports uz Ķīnu bija 84,6 milj. EUR ( par 90,7 % vairāk kā 2012. gadā ), savukārt kopējais imports no Ķīnas bija 370, 9 milj. EUR (par 3,9 % mazāk kā 2012. gadā). Tādejādi Ķīna bija Latvijas 23.lielākais eksporta un 10.lielākais importa partneris.
Latvijas preču eksports uz Ķīnu bija 83,9 milj. EUR (par 80,1 % vairāk kā 2012. gadā), savukārt Ķīnas preču imports uz Latviju bija 336,6 milj. EUR (par 3,3 % mazāk kā 2012. gadā).
Latvijas pakalpojumu eksports uz Ķīnu sasniedza 0,7 milj. EUR (par 133,4 % vairāk kā 2012. gadā), bet no Ķīnas Latvija importēja pakalpojumus 34,3 milj. EUR apmērā (par 9,4 % mazāk kā 2012. gadā).
2013. gadā uz Ķīnu no Latvijas tika eksportēti lauksaimniecības, pārtikas un zivsaimniecības produkti par kopējo vērtību 8,41 miljoni eiro. Galvenais produkts, ko Latvija pastāvīgi eksportē uz Ķīnu, ir mellenes, kā arī citas saldētas ogas. 2013. gadā šī produktu grupa veidoja 84 % jeb 7 miljonus eiro no visu lauksaimniecības, pārtikas un zivsaimniecības produktu eksporta vērtības.
Evita Urpena,
Ekonomikas ministrijas
Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja
Ekonomikas ministrijas
Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja