2024.gada 22. novembris

Aldis, Aldris, Alfons

Latvijas iedzīvotāji ir tradicionāli orientēti pircēji

Latvijas iedzīvotāji ir tradicionāli orientēti pircēji

Eiropa var mācīties no Latvijas, ne tikai Latvija no Eiropas. Stāsta Zane Driņķe, kura absolvējusi Biznesa augstskolu Turība un ir arī SIA „Anllu” dibinātāja. Zane Driņķe ir arī speciāliste interneta tirdzniecības un iepirkšanās katalogu darbības jautājumos. Viņa atklāt kādas priekšrocības ir, iepērkoties internetā, un kā sevi pasargāt.

Iepirkties internetā ir viena no ātrākajiem iespējām, kā iegādāties preces un pakalpojumus. Elektroniskā vide mums nodrošina iespēju jau pat 5 minūšu laikā iegādāties preci un ietaupīt laiku, kuru pavadītu dodoties uz veikalu. Ja kādreiz, pirms piecpadsmit gadiem, kad uzsākām katalogu tirdzniecību informētība par patērētāju tiesībām bija ļoti maza un patērētājs nezināja savas tiesības un iespējas, tad šobrīd informācija lielākajai daļai ir labi zināma un viss nepieciešamais tiek pārzināts. Patērētāju tiesību aizsardzības likums aizsargā patērētāju no patvaļīgas uzņēmēja rīcības. Paliek ar vien mazāk gadījumu, kad uzņēmējs atļaujas neizdarīt līdz galam solīto un krāpties.

Kā arī viens no veidiem, kā tiek informēti iedzīvotāji par dažādu uzņēmumu piedāvājumiem, ir ar mēstuļu palīdzību. Šīs vēstules e-pastā nevajadzētu ignorēt un ir iespēja par tām ziņot Datu valsts inspekcijā. Jo vairāk būsim atsaucīgāki par šādu e-vēstuļu saņemšanu, jo efektīvāk būs iespējams apturēt nelegālo datu izmantošanu.

Latvieti var uzskatīt par tradicionālu pircēju. Ir nepieciešams aiziet uz veikalu, paskatīties preci, to aptaustīt vai pielaikot utt. Kā arī, protams, ir otra cilvēku kategorija, kura labprāt iepērkas internetā. Iepirkšanās internetā galvenokārt ir tik simpātiska tieši preces saņemšanas procesā. Patērētājs to iepriekš ir apskatījis un izvērtējis un iegādājies, bet saņemot preci pastā vai ar kurjeru, tiek radīta pārsteiguma sajūta. It kā pirkums būtu dāvana, tas nekas, ka samaksa iepriekš jau veikta. Katalogu tirdzniecība laika gaitā ir zaudējusi savas pozīcijas. Lai gan Somijā šis tirdzniecības veids ir populārs, un arī Vācijā patērētāji aktīvi iepērkas ar katalogu palīdzību. Tirdzniecība ar katalogu palīdzību var prasīt lielas investīcijas, un varbūt tieši šī iemesla dēļ Latvijā tas nav tik populārs.

Nevar noliegt, ka internetā ir dzirdēti dažādi gadījumi, kad notiek krāpniecība. Negodīga uzņēmējdarbība kropļo tirgu, un tas ir novērots arī iegādājoties preces un pakalpojumus internetā. Uzņēmēji nereti slēpj informāciju par īsto preces cenu, pasūtītās preces vietā tiek piegādāta cita vai preci pat nepiegādā vispār. Ja ar šādu situāciju saskaras pircējs, kurš iepērkas pirmo reizi internetā ir liela iespēja, ka viņš nevēlēties to darīt atkārtoti, jo būs smagi vīlies. Latvija ļoti lēnām pāriet uz iepirkšanos interneta vidē, lai gan mūsu kaimiņi Igauņi un Skandināvijā pāreja uz elektronisko iepirkšanos notiek ļoti strauji. Lai arī kā gribētos tomēr mēs nekad nevaram būt pilnīgi droši par saviem pirkumiem internetā. Mūsdienu tehnoloģijas ļauj piedāvātās preces un pakalpojumus skaisti noformēt un pasniegt, un nevar būt drošs cik liela patiesība tur slēpjas. Rūgtā patiesība ir tā, ka ja ir veikti pirkumi internetā, vai meklēts kaut kas Google, pat ja ir izmantots elektroniskais pats, mūsu dati ir nonākuši kādā nelegālā datu bāzē. Personīgo datu izmantošana, bez personas piekrišanas ir nelikumīga, bet tas notiek visu laiku un par to novajadzētu palikt vienaldzīgam.

Lai sevi varētu pēc iespējas vairāk pasargāt, noteikti ir jāskatās līdzi, kur tiek ievadīti dažādi dati. Ja tiek prasīta jebkāda informācija par kartēm vai cita personiska informācija ir jānoskaidro kas tas par uzņēmumu. Pirmais ko var meklēt ir mājas lapas reģistrācijas numurs, kas nozīmē, kas tas noteikti ir eksistējošs uzņēmums. Nav daudz tādu krāpnieku Latvijā, kuri ieveido nelegālus interneta veikalus, jo tas prasa investīcija. Ja ir izveidota šāda lapa, tad lielākoties cilvēks vēlas nodarboties ar legālu biznesu. Arī citu valstu interneta veikalos ir iespējama šāda krāpniecība tādēļ ir jāskatās kādās vietnēs mēs ievadam savu informāciju.

Jaunums priekš Baltija valstu patērētājiem ir drīzumā jauna uzņēmuma parādīšanās, kas ir projekts starp Baltijas valstīm. Galvenais mērķis šim projektam ir apvienot katras dalībvalsts nacionālos ražojumus. Tiks piedāvāta iepirkšanās ar kataloga palīdzību, gan interneta veikals ar iespēju iegādāties, gan mazumtirdzniecībai, gan vairumtirdzniecībai. Ideju ziņā Latvija ir priekšgalā Eiropai. Pie mums ir attīstījusies tiešā pārdošana un mūsu uzņēmēji ir gan zinoši, gan izglītoti šajā jomā. Kā arī Latvijas stiprā puse mārketingā ir lokālā līmenī. Šajā jomā Eiropa varētu mācīties no Latvijas.

Iepērcies interneta izdevīgi, izmanto Gudriem.lv preču un pakalpojumu cenu salīdzināšanas portālu!

Atstājiet komentāru