2024.gada 17. maijs

Dailis, Herberts, Umberts

Rosina māju apsaimniekošanas rēķinos skaidrāk nodalīt maksu par pārvaldīšanas pakalpojumiem

Rosina māju apsaimniekošanas rēķinos skaidrāk nodalīt maksu par pārvaldīšanas pakalpojumiem

Ekonomikas ministrija (EM) izstrādājusi jaunu kārtību, kādā aprēķināmi maksājumi par dzīvojamās mājas pārvaldīšanu un apsaimniekošanu, māju apsaimniekošanas rēķinos skaidrāk nodalot maksu par pārvaldīšanas pakalpojumiem un maksājumiem uzkrājumu fondā.


Pagaidām minētā EM izstrādātā kārtība ir kā diskusiju dokuments, kas paredz ikvienam interesentam iespēju iepazīties ar izstrādes un saskaņošanas procesā esošajiem attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu projektiem. Par minēto priekšlikumu tiek gaidīta sabiedrības līdzdalība pirms lēmuma pieņemšanas.


Jaunajos noteikumos EM precizē atsevišķus procedūras aspektus. Piemēram, maksājumi, kas ir jāsedz dzīvokļa īpašniekam, būs par pārvaldīšanas pakalpojumiem un maksājums uzkrājumu fondā - par turpmākajos periodos obligāto pārvaldīšanas darbību ietvaros veicamajiem dzīvojamās mājas remonta, atjaunošanas vai pārbūves darbiem.


EM uzsver, ka maksājums par pārvaldīšanas pakalpojumu un maksājums uzkrājumu fondā ir divi savstarpēji nošķirami maksājumi. Tāpēc, izrakstot dzīvokļu īpašniekam rēķinu, šiem maksājumiem ir jābūt skaidri nodalītiem, jo tiem var būt atšķirīga pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas kārtība.


Ministrijā skaidroja, ka maksājumi par pārvaldīšanas pakalpojumu ir samaksa par tādiem pakalpojumiem, kurus ir sniedzis pats pārvaldnieks kopā ar atlīdzību par dzīvojamās mājas pārvaldīšanu. Savukārt maksājumi uzkrājumu fondā ir dzīvokļu īpašniekiem piederoši līdzekļi, kas tiek uzkrāti nākotnē veicamajām darbībām
.
Uzkrājumu fonds var tikt veidots gan turpmākajos periodos obligāto pārvaldīšanas darbību ietvaros veicamajiem dzīvojamās mājas remonta darbiem, gan arī dzīvojamās mājas atjaunošanai vai pārbūvei, kas veicama turpmākajos periodos obligāto pārvaldīšanas darbību ietvaros. Uzkrājuma fonda līdzekļi nevar tikt izmantoti, lai segtu atsevišķa dzīvokļa īpašnieka parādus par pārvaldīšanas pakalpojumu vai dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem.
Tāpat jaunajos noteikumos paredzēts noteikt obligāto pārvaldīšanas darbību ietvaros nodrošināto pakalpojumu veidojošās izmaksas. Noteiktas tiešās izmaksas, kuras var precīzi attiecināt uz konkrēto pakalpojumu vai pakalpojuma saņēmēju, piemēram, gabaldarba alga un materiāli konkrētā objektā paveiktam darbam. Pakalpojuma netiešās izmaksas, kas ir ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas, kas nav tieši attiecināmas uz konkrētu darbu, taču nepieciešamas šī darba veikšanai, piemēram, darba apģērbs un instrumenti strādniekam, alga tiešajam vadītājam, darba transporta uzturēšana, darba telpu uzturēšana u.tml.. Kā arī citas netiešās izmaksas - uzņēmuma izmaksas, kuras tieši nav saistītas ar pakalpojuma sniegšanu, piemēram, grāmatvedības izmaksas, vadības izmaksas, biroja uzturēšana, informācijas tehnoloģijas u.c.


Noteikumos arī paredzētas divas atšķirīgas procedūras izdevumu par dzīvojamās mājas atjaunošanu vai pārbūvi ietveršanai tāmē. Šos izdevumus pārvaldnieks tāmē varēs neietvert, ja dzīvojamās mājas konstrukcijas vai to elementi ir avārijas vai pirmsavārijas stāvoklī un dzīvojamās mājas tehnisko rādītāju un ar tiem saistītie citu ekspluatācijas rādītāju stāvoklis ir tiktāl pasliktinājies, ka dzīvojamās mājas atjaunošana vai pārbūve nav ekonomiski pamatota.


Tāpat noteikumos ir sašaurināts gadījumu skaits, kad pārvaldniekam ir tiesības papildus noteiktajiem maksājumiem par pārvaldīšanu pieprasīt un dzīvokļu īpašniekiem segt izdevumus par ārpuskārtas remontu.

Atstājiet komentāru