Lai nepieļautu bankrotu, "Rēzeknes autobusu parks" pieļauj iespēju aiziet no tirgus
Ja situācija nemainīsies uz labo pusi, lai nepieļautu uzņēmuma bankrotu, AS "Rēzeknes autobusu parks" apsver iespēju aiziet no sabiedriskā transporta pakalpojumu tirgus, atzīst "Rēzeknes autobusu parka" valdes loceklis Vasīlijs Smuļs.
Šādā gadījumā Rēzeknes novads paliktu bez sava lielākā pasažieru pārvadātāja, iedzīvotāji - bez pakalpojuma, bet daudzi uzņēmumā strādājošie - bez darba.
"Iedomājieties divus uzņēmumus, kuru autobusiem jānobrauc pa 100 kilometriem. Vienam tehniskais ātrums noteikts 50, otram - 20 kilometri stundā. Viens uzņēmums minētā attāluma veikšanai tērē divas, otrs - piecas stundas. Līdz ar to vienam uzņēmumam šoferim jāmaksā darba alga par divām, bet otram - par piecām stundām. Savukārt Autotransporta direkcija apgalvo, ka visiem uzņēmumiem jābūt vidēji koriģētai pašizmaksai," sūrojas Smuļs.
Arī Ministru kabineta (MK) 341.noteikumos, kas reglamentē pasažieru pārvadājumus un kuros, pēc Smuļa domām, ir daudz nepilnību, iekļautais koeficients sabiedriskajam transportam, kas brauc pa asfaltu un grants ceļu, pēc uzņēmuma vadītāja domām, neesot korekts. Tāpat netiekot ņemts vērā arī autobusu pieturu biežums, kas būtiski ietekmē degvielas patēriņu.
Kā viens no risinājumiem šajā situācijā, pēc sabiedriskā transporta uzņēmuma vadītāja domām, varētu būt minēto MK noteikumu darbības apturēšana, līdz tos nebūs izvērtējušas nevis valsts struktūras, bet gan attiecīgie nozares speciālisti, un faktisko attaisnoto izdevumu pārvadātājiem apmaksa pilnā apmērā.
Uzņēmuma vadītājs uzskata, ka minētie MK noteikumi ir arī pretrunā ar ES regulu par sabiedrisko transportu, kura nosaka, ka pasūtītājam jāatmaksā pārvadātājam visi attaisnotie izdevumi.
"Mums nav neattaisnotu izdevumu, bet mums par tiem nemaksā. Uzņēmums strādā, gadu nezinot, kāda būs vidēji koriģētā pašizmaksa. Patlaban pasūtītāja parāds pret AS "Rēzeknes autobusu parks" ir 76% no viena mēneša izdevumiem, kas ir nepilni 30 000 eiro. Savukārt Autotransporta direkcija uzskata, ka tā par 2013.gadu uzņēmumam ir pārmaksājusi 77 000 eiro," stāsta Smuļs.
AS "Rēzeknes autobusu parks" ir lielākais pasažieru pārvadātājs Rēzeknes novadā, sniedzot šo pakalpojumu 88 maršrutos. Uzņēmums piedāvā arī autobusu nomu tūrisma ceļojumiem un lietišķiem braucieniem, evakuācijas pakalpojumus, palīdzību uz ceļa, auto remontu, apkopi, smagā transporta un autobusu diagnostiku, riepu remontu un auto mazgātavas pakalpojumus, ir tam arī sava mēbeļu ražotne.
To, ka sabiedriskā transporta nozares uzņēmumiem tuvāko mēnešu laikā draud maksātnespējas pieteikumi un bankroti, biznesa portālam "Nozare.lv" norādījuši arī biedrībā "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija" (LPPA). Biedrība ir "patiesi sašutusi" par atbildīgo institūciju "izlikšanos", ka ar sabiedriskā transporta pakalpojumu zaudējumu segšanu viss esot vislabākajā kārtībā.
Pēc "Firmas.lv" informācijas, AS "Rēzeknes autobusu parks" 2012.gadā bijis 662 920 eiro apgrozījums, bet zaudējumi - 20 035 eiro.
Materiāls tapis sadarbībā ar LETA