Kristiāns Godiņš: Rīgu nevar salikt kopā ar Ludzu vai Aknīsti
Tarifu izlīdzināšana vietējos reģionālos pāvadājumos ar autobusiem ir nepieciešama visas sistēmas sakārtošanai, intervijā biznesa informācijas portālam "Baltic Business Service" sacīja Autotransporta direkcijas (ATD) valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
"Mēs pēdējo mēnešu laikā esam veikuši lielu darbu, braucot uz reģioniem un tiekoties ar pašvaldībām, analizējot situāciju. Es pašlaik nevaru teikt, ka būs viens reģions, kurā cenas kāps un būs viens reģions, kurā cenas kritīsies [līdz ar tarifu izlīdzināšanu]. Pat viena reģiona ietvaros ir ievērojamas atšķirības. Piemēram, Latgale. Tur ir situācija, ka viena vai divu novadu teritoriju apkalpo divi pārvadātāji un katram ir sava minimālā braukšanas maksa un katram savs tarifs par nobraukto kilometru. Ja pastāv šādas atšķirības, izveidot vienotu atlaižu politiku vai ieviest tā saucamo vienoto biļeti, kura ļauj pārsēsties no autobusa uz vilcienu vai no viena autobusa uz otru autobusu, ir praktiski neiespējami. Klasisks piemērs ir Ludza un Balvi, kur atšķiras gan minimālā braukšanas maksa, gan maksa par kilometru. Tajā pašā laikā šis pilsētas pēc sava attīstības līmeņa ir līdzvērtīgi reģionālie centri. Kāpēc ludzēnietim ir jāmaksā vairāk nekā balvēnietim, braucot vienu un to pašu distanci?" pauda Godiņš.
Viņš uzsvēra, ka tieši tādēļ ATD ieskatā vietējos reģionālajos pārvadājumos ir jāmaina tarifi. "Starppilsētu maršrutos jau šodien ir viens tarifs, bet vietējos reģionālajos maršrutos ir 23 dažādi tarifi. Tas ir veidojies vēsturiski, un daļa no šiem tarifiem ir noteikti vēl laikos, kad pastāvēja rajoni. Šajā laikā ievērojami ir mainījušās gan degvielas cenas, gan darba algas, gan citi ar pārvadātāju darbību saistītie izdevumi Mēs vēlamies šo sistēmu sakārtot, nevis vienkārši celt cenas. Mēs esam meklējuši vidusceļu, lai gan pasažieri īpaši nejustu maksas izmaiņas, gan pārvadātājiem būtiski nemainītos ieņēmumi. Tādēļ lielākajā daļā vietējo reģionālo maršrutu biļešu cenas nemainīsies vispār vai mainīsies nedaudz – robežās līdz 15 eiro centiem. Savukārt lielā daļā maršrutu, braucot vairāk nekā 33 vai 40 kilometrus, būs cenas samazinājums. Pieaugums savukārt daļā maršrutu būs minimālajā braukšanas maksā jeb, braucot vienu, divas vai trīs pieturas. Ir novadi, kur šī minimālā braukšanas maksa ir noteikta 10-15 eirocentu robežās, kas vairs nav racionāli, jo tas šodien nesedz nekādas izmaksas," skaidroja direkcijas vadītājs.
Vienlaikus viņš informēja, ka ATD attiecīgo minimālo braukšanas maksu ir sadalījusi četrās daļās. "Mēs šo minimālo braukšanas maksu esam sadalījuši četrās daļās, saprotot, ka Rīgu salikt kopā ar Ludzu vai Aknīsti nevar. Līdz ar to Rīgas reģionā minimālā braukšanas maksa ir noteikta lielāka, tālāk nāk republikas nozīmes pilsētas – Liepāja, Jelgava, Valmiera utt., tad ir reģionālo centru līmenis – Kuldīga, Saldus, Dobele utt., kā arī pārējā valsts teritorija. Rīgas reģionā minimālā braukšanas maksa ir plānota 80 eiro centi, republikas nozīmes pilsētu apkārtnē – 60 eiro centi, reģionu centros – 50 eiro centi, pārējā valsts teritorijā – 40 eiro centi. Līdz ar to, ja cilvēks iekāpj vietējā reģionālā maršruta autobusā Ludzā un brauc divas pieturas, tad viņš samaksā 50 eiro centus, ja Balvos – tieši tikpat, nevis kā tagad, kad maksas atšķiras. Savukārt, ja cilvēks brauks tālāk par 33 kilometriem, tad Ludzas gadījumā biļetes cenas samazinājums būs gandrīz visos maršrutos," norādīja Godiņš.
Pēc viņa teiktā, kad tiks sakārtota tarifu politika, varēs sākt domāt par atlaižu politiku pasažieriem, kurs brauc regulāri. "Tās varētu būt tā saucamās abonenta biļetes. Piemēram, par konkrētu braucienu skaitu var piemērot noteiktu atlaidi. Pašlaik mēs esam izstrādājuši metodiku un iepazīstinām ar to pārvadātājus. Tādējādi, sakārtojot tarifus, mēs vienlaikus varētu iedot arī atlaides regulārajiem braucējiem," sacīja direkcijas valdes priekšsēdētājs.
Tāpat ATD diskutē ar pašvaldībām par skolēnu autobusu izmantošanu. "Mēs runājam ar pašvaldībām arī par to, vai vienmēr ir jēga izmantot skolēnu autobusus, jo dažkārt ir izdevīgāk izmantot regulāros reisus arī skolēnu pārvadāšanai. Mums ir gadījumi, kad pārklājas gan laiki, gan maršruti, un lētāk šo pakalpojumu ir pirkt no pārvadātāja, nevis pašai pašvaldībai nodrošināt visas izmaksas un darbības, kas saistītas ar skolēnu autobusu ekspluatāciju un uzturēšanu," pauda Godiņš.
Vienlaikus viņš apliecināja, ka izmaiņa skars tikai vietējos reģionālos maršrutus, kuru galamērķis ir mazāk apdzīvotās vietas, savukārt starppilsētu maršrutos saglabāsies līdzšinējais tarifs. "Vienlaikus notiks izlīdzināšanās ar starppilsētu maršrutu tarifu politikas principiem, un vēlāk vieglāk varēs ieviest vienotās biļetes, kuras iekļaus arī pārsēšanos uz citiem maršrutiem. Mums jau viens piemērs ir ar Aizkraukli. Rīgā, iegādājoties vilciena biļeti, uzreiz ir iespējams nopirkt arī autobusa biļeti līdz Aizkrauklei. Pakāpeniski mēs gribam izveidot šādu iespēju arī citiem braucieniem. Taču to var izdarīt tikai tad, ja nav lielas atšķirības tarifos un to veidošanās principos," sacīja direkcijas vadītājs.
Jau vēstīts, ka no septembra ATD sāks reģionālā maršrutu tīkla tarifu vienādošanu visā Latvijas teritorijā. Plānots, ka tarifu politika visā valstī tiks vienādota triju gadu laikā.
ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā un autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā. Direkcijas darbības galvenais mērķis ir sekmēt pārvadājumu attīstību un pārvadātāju konkurētspējas palielināšanos, kā arī nodrošināt valsts pārvaldes funkciju administrēšanu autopārvadājumu jomā valstī.