Pavasaris brīdina autovadītājus: uzmanieties!
Arvien biežāk pavasari piemin daudz un dažādos kontekstos: dienas kļūst garākas, putni atgriežas no siltajām zemēm, kokos parādās pirmie pumpuri. Savukārt autovadītāji šim sezonas “sarakstam” var pievienot arī bedres. Tās parādās uz ceļa līdz ar siltajām dienām, un diemžēl nav iespējams tās visas salabot laikus. Rezultātā vairāki ceļi kļūst par slaloma trasēm, kas ir izaicinājums pat pieredzes bagātiem braucējiem.
Baltijas valstīs ir neiespējami izvairīties no bedrēm klimata un laikapstākļu dēļ. Ziemā un pavasara naktīs temperatūra lielākoties ir zem nulles, savukārt dienas laikā tā strauji uzlec virs nulles. Naktīs ūdens kļūst par ledu. Dienu pēc dienas šis process bojā asfaltu, un ik dienu braucēji saskaita arvien vairāk bedru.
Bojājums maksā tūkstošus
Reti kuru mašīnu neskar bedres un to radītās problēmas. Dažreiz sekas ir nelabojami sabojāta riepa, citreiz vadītājam nākas taisnot disku vai mainīt bojātās šasijas detaļas. Ja priekšējā riepa cietusi bedrē, pastāv liela iespējamība, ka būs skarta arī aizmugurējā riepa, tādējādi bojājuma izmaksas var dubultoties.
Apdrošināšanas kompāniju aprēķini liecina, ka bedru radītie bojājumi var maksāt daudz: sākot no simtiem līdz pat vairākiem tūkstošiem eiro. Vidēji zaudējumi ir 700 eiro. Lai arī KASKO var segt zaudējumu, OCTA nesedz visus šī veida bojājumus.
Visbiežāk riepas tiek sabojātas tieši bedru dēļ. Trieciens pret aso bedres malu parasti sabojā riepas kordus, un tai izveidojas “pumpa”. Nereti defektu nav iespējams uzreiz konstatēt, jo tas var izveidoties riepas iekšmalā. Šādi bojāta riepa jebkurā brīdī var pārsprāgt.
“Bedru radītos bojājumus ir grūti pamanīt, tomēr tie rada drošības risku pasažieriem. Iesaku veikt apskati auto servisā pēc katra spēcīga trieciena bedrē. Speciālisti novērtēs, vai riepa nerada draudus un ir lietojama arī turpmāk,” saka Mārtiņš Grīnbergs, Goodyear pārstāvniecības daļas vadītājs Latvijā.
Ja mehāniķis konstatē kordu plīsumu, riepa ir jānomaina. Tomēr tas nenozīmē papildu tēriņus arī situācijā, ja nav iegādāta KASKO. Riepu ražotāji, piemēram, Goodyear, piedāvā papildus apdrošināšanu tādiem riepu bojājumiem kā caurumi, plīsumi vai cita veida bojājumiem, kas radušies, braucot ar automobili ikdienā.
Pēc nelabojamiem riepas bojājumiem auto vadītājam ir tiesības pieprasīt riepu pārdevējam tās nomaiņu. Apdrošināšana neattiecas uz riepām, kuras iespējams salabot.
Lai iegūtu papildu apdrošināšanu, no riepu pārdevēja jāsaņem īpaša karte, kas jāreģistrē interneta adresē: http://www.goodyear-promo.eu/lv.
Kā izvairīties no bedrēm?
Ne vienmēr iespējams izvairīties no triecieniem. Visticamāk jebkurš vadītājs kaut reizi jutis, kā ir ietriekties asfalta bedrēs – tās ir grūti pamanīt no attāluma, it sevišķi naktīs vai lietus laikā.
“Ir sarežģīti izvairīties no bedrēm, pat visizveicīgākie braucēji nav pasargāti pret triecieniem. Ko varu ieteikt? Gluži vienkārši esiet vēl uzmanīgāki, braucot pa bedrainu ceļu, kā arī – samaziniet ātrumu. Tas pats attiecas uz lietainu laiku, kad lielākas bedres pārklāj peļķes,” uzsver M. Grīnbergs.
Grīnbergs ir pārliecināts, ka labākais veids, lai izvairītos no bedrēm, ir ātruma samazināšana un bedru apbraukšana. Ja no trieciena izvairīties nav iespējams, Goodyear eksperts rekomendē atlaist bremzes pedāli un iztaisnot riteņus tieši pirms trieciena. Tas mazina iespējamību sabojāt riepu vai automobiļa piekares daļas.
Papildu informācija:
Živile Plīčiuraitiene [Živilė Plyčiuraitienė]
Klientu mārketinga vadītāja Baltijas valstīs
Goodyear Dunlop Tires Baltic