Satiksmes ministrs paviesojas Jēkabpilī. Lauku ceļiem uzlabojumus nesola
Vakar Jēkabpili apmeklēja satiksmes ministrs Anrijs Matīss, kurš tikās ar Jēkabpils pilsētas pašvaldības vadību un iepazinās ar ceļu un ielu stāvokli pilsētā, kā arī pozitīvi novērtēja jaunizbūvēto lokveida kustības apli Neretas un Brīvības ielas krustojumā. Diemžēl par lauku ceļu attīstību ministra atbildes optimismu neviesa.
Viņš informēja, ka ir sagatavots Jēkabpils jaunā tilta skiču projekts un ir paredzēts finansējums Eiropas Savienības nākamajā finansēšanas periodā. Paredzamais tilta būvniecības sākums varētu būt 2015. vai 2016.gads, preses konferencē žurnālistiem sacīja Anrijs Matīss.
Leonīds Salcevičs vēlreiz uzsvēra, ka Daugavas labais krasts attīstās un parādās lielāka transporta plūsma arī uz kreiso krastu, tādēļ ir vitāli nepieciešams jaunais tilts. Taču Jēkabpilī ir arī citas problēmas, norādīja L.Salcevičs - ļoti nepieciešami apvedceļi pilsētai, tajā skaitā uz Salas pusi, jo tranzītplūsma, smagās kravas patlaban virzās cauri pilsētai, garām slimnīcai, skolai, tādēļ nākotnē būtu nepieciešams apvedceļš cauri bijušā "Dolomīta" teritorijai. Bez tam Jēkabpils mērs norādīja, ka ir būtiski sakārtot arī ceļus, kuri ved uz pilsētu, tādēļ nepieciešams atbalsts novadu ceļu sakārtošanā.
Runājot par iespējamām pasažieru pārvadātāju protesta akcijām un kompensācijām, ministrs atbildēja,ka finansējums pasažieru pārvadātājiem kompensācijām par pagājušo periodu ir pārskaitīts, bet nākotnē sistēma tomēr būtu jāmaina un Satiksmes ministrija izstrādās centralizētu sistēmu, lai tā būtu vienota nevis feodāla, sadalīta atsevišķos reģionos, kuri nav saistīti un nav vienoti.
Jēkabpils apkaimē šobrīd viskritiskākā stāvoklī ir Jēkabpils - Dignājas - Dunavas - Cukuriņu, kā arī Jēkabpils - Zasa - Rubene - Ilūkste ceļš. Turklāt posmā no Jēkabpils līdz Dignājai un no Dunavas līdz Cukuriņiem plūdu laikā ceļš ir izskalots.
Kā norādīja ministrs, Satiksmes ministrija ir izveidojusi programmu, kur ir minēti galvenās, reģionālās un arī vietējās nozīmes ceļu posmi, kas tiks rekonstruēti tuvāko septiņu gadu laikā, un ministrija pievērsīšot uzmanību ceļu atjaunošanai. Viņš arī atgādināja, ka Cukuriņu ceļam piešķirti vairāk nekā 100 000 latu, kas tiks ieguldīts plūdu seku likvidēšanai.
Jēkabpils novada domes priekšsēdētājs Edvīns Meņķis izteica satraukumu par to, ka abus minētos ceļus paredzēts labot tikai atsevišķos posmos, kā arī plūdu skartajās vietās, bet tur, kur ir zemes ceļš, valsts programmā vispār nekādi darbi nav paredzēti: "Jēkabpils - Dunavas ceļš ir katastrofālā stāvoklī, posmā pie Dignājas kāda automašīna iebrauca uz ceļa esošajā bedrē un vadītāja gāja bojā. Tur notiek daudz avāriju smilšu un putekļu dēļ. Vai tiešām ceļu uzlabošanas programma jau apstiprināta un tajā nevar iekļaut arī šos ceļu posmus?"
Ministrs atbildēja, ka deficīts, lai savestu visus ceļus kārtībā, ir 4,5 miljardi latu, tādēļ tuvākajos septiņos gados to visu izdarīt neesot iespējams. Programmā ir apkopoti pasākumi par 1,6 miljardiem latu, kas ir aptuveni trešā daļa no tā, kas nepieciešams, lai visus ceļus sakārtotu. Programmu, protams, varot papildināt, par finansējumu katram posmam ministrija lems atsevišķi. Taču pārsvarā var būt runa par tiem ceļu posmiem, kur radsies avārijas situācija - tos labo nekavējoties.
-Pagājušajā gadā uz ceļa Jēkabpils – Ļaudona – Madona sākās rekonstrukcija, grāvju līdzināšana, koku izzāģēšana, šķembu virskārtas uzbēršana. Tagad darbs ir apstājies un šobrīd iedzīvotāji diezgan kritiski vērtē esošo situāciju un ir neziņā, vai darbi turpināsies. Par to iedzīvotāji arī bija savākuši parakstus un viņu vēstule preses konferences laikā tika iesniegti satiksmes ministram.
"Projekts nav atcelts, mēs meklējam finanšu līdzekļus, ceram tos atrast un darbus pabeigt līdz rudens sezonai. Kad rekonstrukcija tika uzsākta, to nevarēja pabeigt, jo tas tika darīts vēlā rudenī, šos virsmas apstrādes darbus ir iespējams veikt tikai līdz septembra sākumam," atbildēja ministrs.
- Vai Latvijas Pastu nebaida gaidāmā un šogad solītā tirgus liberalizācija?
"Mēs esam sākuši pasta tirgus liberalizācijas universālā pakalpojuma ieviešanu un kompensējam tos zaudējumus, kas pastam rodas, sniedzot iedzīvotājiem pakalpojumus, kas nav rentabli, un šobrīd pasta darbība ir būtiski uzlabojusies. Protams ir nepieciešami līdzekļi, lai segtu nerentablos pakalpojumus – preses piegādi lauku apvidos un citus. Tomēr pasts ir pilnībā gatavs tirgus atvēršanai un tā nerada nekādu apdraudējumu pasta darbībai. Protams, kompensācijas būs vajadzīgas, jo izmaksas lauku apvidos ir citādas nekā pilsētā.
- Jaunais lokveida kustības aplis Neretas un Brīvības ielas krustojumā tiek vērtēts kā satiksmei ērts, taču lokveida aplis pie bijušās cukurfabrikas Jēkabpilī, kā arī aplis pie Viesītes ir ļoti šaurs. Pie Viesītes bieži notiek avārijas un tiek izlauztas margas. Vai ir iespēja novērst šādas situācijas?
"Jautājums ir par projektēšanas kvalitāti un tā ir atšķirīga, jādara viss, lai būtu kaut kādi vienoti standarti valstī, kādiem ir jābūt apļiem uz galvenajiem ceļiem, kādiem uz reģionālajiem ceļiem atkarībā no tā, kādam transportam šie apļi ir paredzēti. Mēs domājam par to, lai vienādotu prasības attiecībā uz ceļu būvi, izstrādājam šīs prasības, ko apstiprināsim Ministru kabineta līmenī, tāpat pastiprināsim uzaudzību par projektēšanas kvalitāti. Uz vienāda līmeņa ceļiem vajadzētu būt vienādiem apļiem – ja atkarībā no finansēšanas programmas tas ir lielāks vai mazāks – tas arī nav normāli."
Pašeizējie sabrūkošie ceļi uz nākotni neved, sarūgtināts secināja Edvīns Meņķis un preses konferences noslēgumā uzdeva izmisuma pilnu jautājumu satiksmes ministram, kā plānot novada attīstību, ja trūkst paša galvenā - labu ceļu, turklāt nav nekādu izredžu tuvākajā nākotnē rekonstruēt kaut vai nelielu daļu no tiem. Viņš sacīja, ka savākti 66 iedzīvotāju paraksti vēstulei par katastrofālo situāciju.
Atbildes uz šo jautājumu tā arī nebija.
Māra Grīnberga