2024.gada 24. novembris

Velda, Velta

Salcevičs: Šis ir viens no labākajiem manis veidotajiem budžetiem ar tendenci uz izaugsmi

Salcevičs: Šis ir viens no labākajiem manis veidotajiem budžetiem ar tendenci uz izaugsmi

Jēkabpils domes deputāti šodien ārkārtas sēdē vienbalsīgi pieņēma budžetu 2016.gadam. Pamatbudžets ieņēmumos ir 27 miljoni 329 tūkstoši 704 eiro, savukārt izdevumos – 31 miljons 40 tūkstoši 795 eiro. Speciālā budžeta ieņēmumi ir 556 tūkstoši 595 eiro, bet izdevumi - 571 tūkstotis 198 eiro.

Šī gada budžeta prioritātes ir Jēkabpils pilsētas izglītības iestāžu infrastruktūras sakārtošana, Jēkabpils Vēstures muzeja infrastruktūras un pakalpojumu uzlabošana, Pilsētas ielu tīkla kvalitātes uzlabošana,tajā skaitā lietus ūdens novadīšanas sistēmas sakārtošana un Jēkabpils pilsētas rekreācijas zonu un parku labiekārtošana.

Jēkabpils domes priekšsēdētājs šī gada budžetu raksturo, kā visu laiku labāko, ko viņam nācies pieņemt. Jēkabpils mēram Leonīdam Salcevičam šis irdeviņpadsmitais budžets, ko viņš apstiprina būdams domes vadītāja amatā.

Leonīda Salceviča komentārs par 2016.gada budžetu: “2016.gadā virzīsimies labo pārmaiņu virzienā un realizēsim pagājuša gada septembrī noteiktās Jēkabpils pilsētas budžeta prioritātes - turpināsim Jēkabpils pilsētas izglītības iestāžu infrastruktūras sakārtošanu, atbalstīsim Jēkabpils Vēstures muzeju infrastruktūras un pakalpojumu uzlabošanā, veiksim pilsētas ielu tīkla kvalitātes, t.sk. lietus ūdens novadīšanas sistēmas sakārtošanu un turpināsim labiekārtot Jēkabpils pilsētas rekreācijas zonas un parkus.

Lai uzlabot ielu tīklu dzīvojamos mikrorajonos, veicinot ģimenēm piemērotu, drošu un pievilcīgu satiksmes infrastruktūru, šogad plānota darbu uzsākšana pie Bebru mikrorajona atjaunošanas. Šobrīd esam paredzējuši divu gadu termiņā, pārbūvēt mikrorajona infrastruktūru iedzīvotāju ērtībām.


No valsts mērķdotācijām Jēkabpilij piešķirts liels finansējums Jēkabpils Valsts ģimnāzijas sporta laukuma rekonstrukcijai. Tāpat pašvaldība plāno ņemt aizņēmumu arī 2.vidusskolas sporta laukuma atjaunošanai. Šogad ir plānota būvdarbu uzsākšana objektos.


2016.gadā uzsāksim Pasta ielas pārbūvi. Projekta gaitā uzlabosim ielas un ietvju seguma tehnisko stāvokli, sakārtosim pieguļošās ielas, lai tās būtu ērtas visiem satiksmes dalībniekiem, atjaunosim ielas malā esošās zaļās zonas. Šobrīd ir uzsākti darbi Pasta ielas projektēšanai, domāju, ka aprīļa mēnesī izsludināsim iepirkumu objekta būvniecībai. Šī projekta ietvaros atjaunosim Ausekļa ielu.

Jāatzīst, ka valstī šobrīd būtiski ir aizkavējusies Ministra Kabineta noteikumu apstiprināšana Eiropas Savienības fondu apguvei, kā rezultātā finanšu līdzekļu piesaiste nav notikusi tādā apjomā, kā iepriekš tika plānots. Jācer, ka jaunās valdības virsvadībā, šis process tiks paātrināts. Jēkabpils pilsētas pašvaldības administrācijas līmenī pieliksim visus spēkus, lai varētu nevilcinoties projektos startēt. “

Plašākai informācijai piedāvājam iepazīties ar Leonīda Salceviča ziņojuma par Jēkabpils pilsētas budžetu 2016.gadam pilnu versiju.

 

ZIŅOJUMS

par Jēkabpils pilsētas budžetu 2016.gadam,

pilsētas ekonomisko un sociālo situāciju, pašvaldības uzdevumiem 2016.gadā.

Ekonomiskā un sociālā situācija Jēkabpils pilsētā

Jēkabpils pilsēta ir viena no deviņām Latvijas Republikas nozīmes pilsētām. Jēkabpils atrodas Latvijas dienvidaustrumos un ir viena no divām republikas nozīmes pilsētām Zemgales plānošanas reģionā. Pēc platības Jēkabpils ir astotā lielākā Latvijas pilsēta, pēc iedzīvotāju skaita – mazākā no republikas nozīmes pilsētām.

Latvijas Republikas nozīmes pilsētas statuss Jēkabpilij piešķirts 2009.gadā saskaņā ar administratīvi teritoriālās reformas īstenošanu. Tādējādi Jēkabpils ir kļuvusi par nacionālas nozīmes attīstības centru. Jaunais statuss paver gan jaunas izaugsmes iespējas, gan noteic pienākumus attiecībā pret teritoriju izaugsmes un attīstības veicināšanu.

Pilsētas kopējā platība ir 2553 ha un iedzīvotāju skaits 24553 (PMPL, 01.01.2015.), tajā skaitā lielākais īpatsvars ir cilvēki darbspējas vecumā (15 099 cilvēki, jeb 61.5%), virs darbspējas vecuma 5104 cilvēki (20.8%), bērni un jaunieši kopumā 4350, jeb 17.7%. Jēkabpils pilsētas galvenās vērtības ir aktīvi un uzņēmīgi iedzīvotāji, moderna pilsētvide un sakoptas dabas teritorijas, tā ir nozīmīgs administratīvais, ekonomiskais, rūpniecības, kā arī izglītības, kultūras un sporta centrs. Pilsētas nemitīgā atrašanās kustībā un pilsētas iedzīvotāju aktīvā, mērķtiecīgā darbošanās Jēkabpili darījusi skaistāku, sakoptāku un dzīvei labāku.

Pilsētā izvietotas vairākas svarīgākās valsts institūcijas - Valsts ieņēmumu dienesta Jēkabpils klientu apkalpošanas centrs, Viduslatvijas reģionālā lauksaimniecības pārvalde, Uzņēmumu reģistra Jēkabpils reģionālā nodaļa, Valsts zemes dienesta klientu apkalpošanas centrs, Jēkabpils rajona tiesas Zemesgrāmatu nodaļa un citas. Pilsētā koncentrējas vairāki uzņēmumi, kas ir atpazīstami arī valsts līmenī : SIA „Jēkabpils PMK”, SIA “Gaujas koks”, SIA „Ošukalns”, SIA „Hektors”, SIA „LC būve”, SIA „Viadukts”, SIA „Gefa Latvija”, SIA “Sēlijas mežs”, SIA “Sedumi”, SIA “Krustpils”, SIA “Margaret” u.c. Šajā plānošanas periodā paredzēts piesaistīt investīcijas, lai attīstītu industriālās zonas un degradētās teritorijas, tādējādi veicinot uzņēmējdarbības attīstībai labvēlīgu vidi. Ņemot vērā plānotās „Integrēto teritoriju investīciju projektu” investīcijas, Jēkabpils pašvaldība veicinās publiskās un industriālās infrastruktūras, kā arī degradēto teritoriju sakārtošanu un attīstīšanu, kas būs būtisks ieguldījums uzņēmējdarbības, it īpaši apstrādes rūpniecības, veicināšanai, kas savukārt veicinās pilsētas ekonomisko izaugsmi, jaunu darba vietu radīšanu un investoru piesaisti brīvajām industriālajām zonām.

Līdzīgi kā visā Latvijā pēdējos gados nozīmīga pilsētas saimnieciskās un sociālās attīstības problēma ir bijusi augstais bezdarba līmenis. Nodarbinātības valsts aģentūras apkopotie statistiskie dati liecina, ka 2014.gada 31.decembrī pilsētā bezdarba līmenis bija 9.7%, 2015.gada 31.decembrī minētais rādītājs bija 10.5 % (valstī vidēji 8,7%).

Esam strādājuši, lai uzlabotu pilsētas infrastruktūru. Ir pilnībā noslēgusies vairāku pilsētas galveno ielu pārbūve, piemēram, Rīgas, Brīvības, Neretas, Kurzemes, Vienības un Dambju ielu pārbūve, renovēts Viestura ielas posms, kas autovadītājiem un kājāmgājējiem garantē drošu un ērtu pārvietošanos. Sakārtotas arī tām pieguļošās ielas. Veikti darbi pilsētas ielu apgaismojuma pārbūvē Lāčplēša ielā, Liepu, Dambja un Kļavu ielās, Barona un Pils ielās, Kena parkā un Zīlānu mikrorajonā. 2016.gadā tiks pabeigts darbs pie Lielās, Sporta un Mežāres ielu atjaunošanas un uzsākta pārbūve Dūmu, Atmodas un Kadiķu ielās. Šajā gadā plānojas arī vairāku vērienīgu projektu uzsākšanas darbi, kurus paredzēts realizēt ar Eiropas struktūrfondu finansiālo atbalstu.

Sabiedrisko kārtību pilsētā līdz šim iespēju robežās nodrošināja Valsts policija un trīs pašvaldības darbinieki. 2015.gada 2.pusē Jēkabpils pilsētā tika izveidota Pašvaldības policija, kuras darbības nodrošināšanai un stiprināšanai 2016.gadā tiek atvēlēti papildus līdzekļi. Jaunizveidotās Pašvaldības policijas galvenie uzdevumi ir: piedalīties sabiedriskās kārtības nodrošināšanā, novērst administratīvos pārkāpumus un citus likumpārkāpumus, savlaicīgi, vispusīgi, pilnīgi un objektīvi noskaidrot katra administratīvā pārkāpuma lietas apstākļus un atbilstoši savai kompetencei saukt pie atbildības personas, kuras izdarījušas administratīvos pārkāpumus. Savas kompetences ietvaros izpildīt administratīvos sodus, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniegt palīdzību iestādēm, privātpersonām un personu apvienībām to tiesību aizsardzībā, veikt citu normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpildi.

Jēkabpilī iespējams iegūt kvalitatīvu izglītību dažādos līmeņos: sākot no pirmsskolas līdz pat augstākajai izglītībai. Jēkabpilī darbojas 5 pirmsskolas izglītības iestādes, 1 pamatskola, 4 vidējās izglītības iestādes. Izglītību var apgūt arī 3 profesionālās ievirzes un vienā interešu izglītības iestādē. 2011.gadā Jēkabpils pilsētā tika izveidots Iekļaujošas izglītības atbalsta centrs. Tā kompetence ir veicināt iekļaujošas izglītības vides veidošanu izglītības iestādēs, īstenojot izglītības atbalsta sistēmas funkciju divos aspektos - individuālu atbalstu un institucionālu atbalstu izglītojamajam ar speciālajām vajadzībām. Savu darbību Jēkabpils pilsētā turpina Tālākizglītības un informācijas tehnoloģiju centrs. Pilsētā arī darbojas vairāku augstskolu filiāles, kurā iespējams iegūt bakalaura un maģistra grādu vairākās studiju programmās. Plānošanas periodā līdz 2018.gadam izglītības jomā kā prioritāri jautājumi tiek izvirzīti - izglītības pakalpojumu kvalitātes paaugstināšana, attīstot mācību procesam nepieciešamo materiālu tehnisko bāzi un citu infrastruktūru. Pēdējos gados pilsētā veikti vairāki apjomīgi skolu un pirmskolas izglītības iestāžu infrastruktūras sakārtošanas darbi, nodrošinot mācību vides ergonomisku iekārtojumu: veikta pārbūve Jēkabpils 3.vidusskolā un tās sporta stadionā, pilnībā atjaunota pirmskolas izglītības iestāde “Kāpēcītis” u.c. darbi.

Prioritāte kultūras jomā (2012.-2018.gada plānošanas periodā) ir pilnveidot un paplašināt kultūras infrastruktūru, radot pamatu vērienīgu kultūras pasākumu organizēšanai un iedzīvotāju pašdarbībai. Kultūrvides veidošanu pilsētā nodrošina Jēkabpils Kultūras pārvalde, kurai pakļautas 2 bibliotēkas, Krustpils saliņa un 2 kultūras nami, kas aktīvi darbojas kultūras jomā un nodrošina pilsētas iedzīvotāju vajadzības.

Jēkabpils var lepoties arī ar Vēstures muzeju, kas pamazām tiek atjaunots un piesaista tūristus. 2016.gadā paredzēti divi vērienīgi projekti ar Eiropas struktūrfondu atbalstu Jēkabpils vēstures muzeja infrastruktūras un pakalpojumu uzlabošanai (Pils rekonstrukcijai), kas turpināsies arī nākošajā gadā.

Sportam, tāpat kā kultūras pasākumiem, ir vairākas lomas sabiedrības un teritorijas attīstībā. Laika periodā līdz 2018.gadam sporta jomā paredzēts attīstīt sporta pasākumu organizēšanai nepieciešamo infrastruktūru, paplašināt iespējas pilsētā nodarboties ar tautas sportu – paplašināt veloceliņu tīklu, labiekārtot parkus un dārzus. 2016.gadā plānots uzstādīt pilsētā ārā trenažierus. Sporta aktivitātes pilsētas iedzīvotājiem nodrošina Jēkabpils sporta centrs. Lai pilnveidotu aktīvās atpūtas iespējas jau iepriekšējos gados tika uzsākta Mežaparka kalna aprīkošana un Radžu ūdenskrātuves piekrastes labiekārtošana, kas turpināsies arī 2016.gadā. Jēkabpilij ir sava profesionāla sporta komanda - basketbola klubs „Jēkabpils", kā arī darbojas citi sporta klubi, kas gūst labus panākumus sacensībās.

Sociālā aizsardzība joprojām prasa ievērojama daļa pašvaldības budžeta līdzekļu, t.i. veselības un sociālā aprūpe. Nozīmīgākā problēma Jēkabpilī veselības aprūpes jomā ir saistīta ar jaunu, kvalificētu speciālistu trūkumu, tāpēc jau vairākus gadus pašvaldība plāno budžetā līdzekļus stipendiju izmaksai jauno speciālistu piesaistei un noturēšanai veselības aprūpē. Bērnu vai citu rīcībnespējīgu personu tiesību un tiesisko interešu aizsardzību nodrošina Bāriņtiesa. Sociālo aprūpi pilsētā īsteno Sociālais dienests un tā struktūrvienības.

Pamatbudžets

Jēkabpils pilsētas pamatbudžets 2016.gadam sastādīts saskaņā ar likumiem “Par pašvaldībām”, “Par budžetu un finanšu vadību”, “Par pašvaldību budžetiem”, “Par valsts budžetu 2016.gadam”, Ministru kabineta 22.12.2015. noteikumiem Nr.759 “Noteikumi par pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda ieņēmumiem un to sadales kārtību 2016.gadā”.

2015.gada vidū stājās spēkā “Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likums”, kas 2016.gadam mainīja finanšu izlīdzināšanas kārtību. Jaunā likuma mērķis ir, ņemot vērā pašvaldību sociālekonomiskās atšķirības, radīt pašvaldībām līdzīgas iespējas ar likumu noteikto funkciju izpildei, kā arī veicināt to iniciatīvu un patstāvību savu finanšu resursu veidošanā. 2016.gadā pēc izlīdzināšanas prognozētie izlīdzinātie vērtētie ieņēmumi uz 1 iedzīvotāju - 578 euro.

Budžeta prioritātes

Uzsākot darbu pie 2016.gada pašvaldības budžeta, Jēkabpils pilsētas dome iepriekšējā gada septembrī apstiprināja budžeta prioritātes. Veidojot pašvaldības 2016.gada budžetu, visi plānotie pasākumi tika grupēti atbilstoši noteiktajām budžeta prioritātēm un katram papildus finansējuma pieprasījumam veikta atzīme par atbilstību Attīstības programmai.

Atbilstoši pašvaldības noteiktajām prioritātēm, 2016.gada budžetā iekļauts finansējums sekojošiem pasākumiem:

Jēkabpils pilsētas izglītības iestāžu infrastruktūras sakārtošana - plānots veikt Jēkabpils 2.vidusskolas sporta laukuma pārbūvi un Jēkabpils Valsts ģimnāzijas sporta laukuma rekonstrukciju. Uzsākt darbus ERAF projekta ietvaros "Jēkabpils vispārējās izglītības iestāžu mācību vides un infrastruktūras uzlabošana” (darbi plānoti Jēkabpils Valsts ģimnāzijā un Jēkabpils 2.vidusskolā). Budžetā paredzēts finansējums būvniecības projektu un cita veida būvniecības dokumentācijas izstrādei skolu infrastruktūras sakārtošanai. Tekošie darbi (t.sk. remontmateriālu iegāde) rotaļu laukumu labiekārtošanai pirmsskolas izglītības iestādēs (PII) Zvaigznīte un Bērziņš. Budžetā paredzēts finansējums A.Žilinska Jēkabpils mūzikas skolas un Jēkabpils bērnu un jauniešu centra dažādiem remontdarbiem.

Jēkabpils vēstures muzeja infrastruktūras un pakalpojumu uzlabošana - budžetā paredzēts finansējums projektu dokumentācijas korekcijām, kā arī plānots uzsākt darbus divu projektu ietvaros "Jēkabpils vēstures muzeja infrastruktūras un pakalpojumu uzlabošana” (Pils rekonstrukcija).

Pilsētas ielu tīkla kvalitātes uzlabošana, t.sk. lietus ūdens novadīšanas sistēmas sakārtošana – tiks pabeigti darbi pie Lielās, Sporta un Mežāres ielu atjaunošanas, plānots uzsākt Dūmu, Atmodas, Kadiķu ielas pārbūvi. Paredzēts veikt lietus ūdens kanalizācijas izbūvi pie dzīvojamās mājas Ķieģeļu ielā 7, piebraucamā ceļa asfaltēšanu Nameja ielā 34A – 36, caurteku izbūvi un grāvju tīrīšanu vairākās pilsētas vietās. Plānojas uzsākt darbu ERAF projektu ietvaros "Jēkabpils Daugavas kreisā krasta degradēto teritoriju atjaunošana un publiskās infrastruktūras uzlabošana uzņēmējdarbības attīstībai".

Jēkabpils pilsētas rekreācijas zonu un parku labiekārtošana – turpināsies iepriekšējos gados uzsāktie darbi pie Kena parka labiekārtošanas, plānots uzstādīt dizaina soliņu uz Daugavas aizsargdambja, atjaunot uzrakstu “Jēkabpils” (braucot virzienā uz Rīgu), saremontēt betona kāpnes Palejas ielā, veikt darbus pie daudzgadīgo apstādījumu ierīkošanas vairākās pilsētas vietās, izgatavot un uzstādīt velosipēdu novietnes, uzstādīt āra trenažierus, soliņus un atkritumu urnas Radžu ūdenskrātuves teritorijā, parkos un skvēros. Plānots izstrādāt projektu Kalpaka laukuma pārbūvei, veikt minimālu remontu Otrā pasaules kara memoriālam (Uzvaras parkā) un piemineklim Brīvības cīnītājiem (Rīgas ielā), apskaņot aizsargdambi pie Daugavas.

Atlīdzība

Saskaņā ar valdības lēmumu no 01.01.2016.palielināta minimālā darba alga no 360 euro uz 370 euro mēnesī, iespēju robežās plānots arī palielināt darba algu pārējiem darbiniekiem no 01.03.2016., lai nodrošinātu konkurētspēju un noturētu pieredzējušos darbiniekus. Šim mērķim 2016.gada budžetā pašvaldības darbinieku atlīdzībai paredzētā finansējuma apjoms palielināts proporcionāli valstī noteiktajam minimālās mēneša darba algas un minimālās tarifa likmes apmēram, t.i. par 2.78%. Finansējuma apjoms, kas iekļauts budžetā šim mērķim ir aptuveni 114 tūkst.euro.

Izglītības sektorā paredzētas papildus atlīdzības izmaiņas no 01.03.2016., kas pilnībā tiek finansētas no pašvaldības budžeta. Šīs plānotās izmaiņas skars PII pedagogus un aukles, Vispārizglītojošo skolu Sociālos pedagogus, kā arī profesionālās un interešu izglītības pedagogus (t.sk. direktoru vietniekus un metodiķus). Kopumā papildus atlīdzībai Izglītības sektorā budžetā iekļauti aptuveni 103 tūkst.euro.

Ieņēmumu prognoze

Pašvaldības ieņēmumu struktūrā 2016.gadā salīdzinājumā ar 2015.gada faktisko izpildi nav būtisku izmaiņu un galvenie ieņēmumu avoti ir palikuši tādi kā iepriekšējos budžeta gados. 2016.gadā vērtēto ieņēmumu kopējais apjoms palielinājies salīdzinājumā ar 2015.gada FM prognozi.

Iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) ir Jēkabpils pilsētas pašvaldības galvenais ieņēmumu avots, tā īpatsvars Jēkabpils pilsētas pašvaldības budžetā ir virs 75% (skat.1.tabulu) no kopējiem budžeta ieņēmumiem (bez mērķdotācijām, aizņēmumiem (projektiem) un citiem mērķa finansējumiem).

1.tabula

Ieņēmumi

(bez mērķdotācijām, aizņēmumiem (projektiem) un citiem mērķa finansējumiem).

Rādītāji 2016.gada  
  plāns %
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis, t.sk.atlik.sadale no iepr.gada 12073653 76,38
Īpašuma nodokļi 622734 3,94
Azartspēļu nodoklis 134000 0,85
Nenodokļu ieņēmumi un pārējie (t.sk.ieņ.no maksas pakalp.) 743358 4,70
Savstarpējie norēķini 614866 3,89
Dotācija no pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda 1618059 10,24
Mērķdotācijas,citi mērķa maksājumi (atgriezts ES fondu priekšfinansējums, kas iekļauts kopējos ieņēmumos) 942 0,01
Kopā 15807612 100,00
Saņemtie aizņēmumi 4489237  
Mērķdotācijas,citi mērķa maksājumi 11522092  
Naudas līdzekļu un noguldījumu atlikums gada sākumā 893779  

Pašvaldības īpatsvara koeficients kopējos sadales kontā ieskaitītajos IIN ieņēmumos 2016.gadā ir nedaudz pieaudzis, ja iepriekšējā gadā tas bija 0.948%, tad 2016.gadā – 0.979%. IIN sadalījums starp valsti un pašvaldībām palicis nemainīgs - 20%/80%. Balstoties uz likumā par valsts budžetu noteikto, pašvaldībām tiek garantēti 100% no 2016.gada IIN prognozes (ar sadalījumu pa ceturkšņiem: 1.ceturknī – 22%, 2.ceturksnī – 24%, 3.ceturksnī – 26% un 4.ceturksnī – 28%), kas pašvaldībai 2016.gadā nodrošina stabilitāti ieņēmumu jomā.

Kopā pašvaldības ieņēmumi no nodokļu un nenodokļu maksājumiem, ieskaitot saņemtās mērķdotācijas, bez aizņēmumu summām 2016.gadā plānoti 27 329 704 euro apmērā (skat.1.attēlu).

Finanšu ministrijas noteiktā 2016.g. IIN prognoze Jēkabpils pilsētas pašvaldībai ir 11 993 457 euro (2015.g.sākotnējā prognoze kopā ar atlikumu bija – 10 741 524 euro, kas netika mainīta visu gadu, taču faktiski ienāca 10 827 863 euro). Janvārī saņemts iepriekšējā gada nesadalīts IIN atlikums 80 196 euro un kopā ieņēmumi no IIN sastāda aptuveni 44% no kopējiem ieņēmumiem.

Dotācija no finanšu izlīdzināšanas fonda noteikta – 1 597 034 euro (2015.gada prognoze bija 725 917 euro, faktiskā izpilde – 714 906 euro. 2015.gadā Jēkabpils pilsētas pašvaldība papildus saņēma valsts budžeta dotāciju pašvaldībām, kurām ir zemākie vērtētie ieņēmumi uz vienu iedzīvotāju pēc pašvaldību finanšu izlīdzināšanas, tā bija 339 623 euro). 2016.gada sākumā saņemts dotācijas atlikums par iepriekšējo gadu – 21 025 euro.

Pašvaldību saņemtie transferti - atgriezsts priekšfinansējums, kas iekļauts kopējos ieņēmumos 942 euro.

Nekustamā īpašuma nodokļa par zemi, ēkām un mājokļiem 2016.gadā ieņēmumu prognoze ir 611 734 euro, kas salīdzinājumā ar 2015.gada faktisko izpildi (726 994 euro) ir mazāka. 2015.gada prognoze bija 607 468 euro, taču pašvaldība iekasēja nodokli ar lielāku koeficientu, kā arī vēl 2015.gadā ir iekasēti parāda maksājumi 97 978 euro. Pēc 2016.gada janvāra mēneša faktiski saņemtajiem maksājumiem plānoti ieņēmumi par iepriekšējo gadu parādiem – 11 000 euro. Nekustamā īpašuma nodokļa īpatsvars Jēkabpils pašvaldības budžetā ir aptuveni 2% no kopējiem budžeta ieņēmumiem.

Ieņēmumi no azartspēļu nodokļa tiek plānoti tādā pat apmērā kā 2015.gada sākumā, t.i. 134 000 euro, kaut gan faktiski līdz gada beigām tika saņemts vairāk - 139 410 euro.

Nenodokļu ieņēmumos 743 358 euro lielāko īpatsvaru sastāda ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un pašvaldības īpašumu iznomāšanas. Ieņēmumi no savstarpējiem norēķiniem ar pašvaldībām tiek plānoti 614 866 euro.

1.attēls

Jēkabpils pilsētas pašvaldības 2016.gada pamatbudžeta ieņēmumi

(ar mērķdotācijām un citiem mērķa finansējumiem)

1

Valsts budžeta transfertu apmērs 2016.gadā ir plānots, ņemot vērā valsts budžetā paredzēto finansējumu un spēkā esošo normatīvos aktus (MK noteikumi “Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumus pašvaldībā”, “Kārtība, kādā pašvaldībām tiek aprēķināta un sadalīta valsts budžeta mērķdotācija māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām”).

2016.gadā Jēkabpils pilsētas pašvaldība plāno saņemt no valsts budžeta dotāciju un mērķdotācijas pedagogu (t.sk. 5.-6.gadīgo apmācībai) atalgojumam 8 mēnešiem kopsummā 2 110 452 euro, profesionālās ievirzes izglītības iestāžu pedagoģisko darbinieku atalgojumam – 433 715 euro. Budžetā ieplānoti Izglītības un zinātnes ministrijas maksājumi mācību līdzekļu un mācību literatūras iegādei - 60 234 euro (18,92 euro vienam izglītojamajam), Jēkabpils pilsētas pašvaldības izglītības iestāžu 1.-4. klases skolēnu ēdināšanas nodrošināšanai 180 836 euro (1,42 euro vienam skolēnam dienā). Mērķdotācijas pašvaldībām māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai – 6 138 euro. No Valsts Nodarbinātības aģentūras ESF projekta "Algotais pagaidu sabiedriskais darbs" realizēšanai plānots saņemt 82 737 euro, skolēnu nodarbinātībai vasarā 12 432 euro. Asistenta pakalpojuma nodrošināšanai cilvēkiem ar invaliditāti no Labklājības ministrijas pašvaldība plāno saņemt 129 410 euro. Projektu īstenošanai - Valsts nodarbinātības aģentūra sadarbībā ar TITC -2000 euro. Dotācija no Satiksmes ministrijas – 97 869 euro. Budžetā iekļautas arī mērķdotācijas citiem pašvaldības pasākumiem, kas noteiktas likumā par valsts budžetu un sastāda kopumā 273 000 euro.

Finansējums no Eiropas Savienības struktūrfondiem projektu priekšfinansējuma atgriešanai iekļauts 2016.gada Jēkabpils pašvaldības budžetā plānoto projektu apjomā 8 133 269 euro.

 

Izdevumu sadalījums pa nozarēm

Kopā pašvaldības izdevumi 2016.gadā ir 32 661 220 euro (skat.2.attēlu), tajā skaitā izdevumi no mērķdotācijām un aizņēmumiem, kas iedalīti funkcionālajās kategorijās.

2.attēls

Jēkabpils pilsētas pašvaldības 2016.gada pamatbudžeta izdevumi

(ar mērķdotācijām un aizņēmumiem)

2

Izdevumi sadaļā „Vispārējie valdības dienesti” kopumā sastāda 1 700 390 euro. Šīs sadaļas izdevumu kopsummu veido plānotais finansējums deputātu, pašvaldības administrācijas, ārštata darbinieku darbības nodrošināšanai un iestādes uzturēšanai, finansējums aizņēmumu procentu maksājumiem un komisijas maksai par kredītu apkalpošanu, kā arī norēķiniem ar novadu pašvaldībām – Krustpils novadam par civilās aizsardzības pasākumu nodrošināšanu. Šajā gadā plānots turpināt iepriekš uzsāktos darbus pie datortehnikas un datortīklu atjaunošanas.

Sadaļā „Sabiedriskā kārtība un drošība” plānoti izdevumi atbalsta sniegšanai Valsts policijai - 2 525 euro. Pašvaldības policijas darbībai un aprīkojuma iegādei budžetā tiek plānoti līdzekļi 126 810 euroapmērā, tajā skaitā no kredītlīdzekļiem (automašīnas iegādei) - 16 500 euro.

Sadaļā „ Ekonomiskā darbība” plānoti izdevumi sabiedriskā transporta pakalpojumu zaudējumu segšanai, nodarbinātības pasākumiem, tajā skaitā skolēnu nodarbinātībai vasaras brīvlaikā, ielu remontiem, informatīvajam darbam, projektu administrēšanai, audita pakalpojumiem, kā arī izdevumi, kas saistīti ar pašvaldības dalību dažādās organizācijās (Latvijas pašvaldību savienībā, Lielo pilsētu asociācijā u.c.) - kopā 3 948 318 euro, tajā skaitā no mērķa finansējuma – 1 805 181 euro un no aizņēmumiem 1 365 171 euro. 2016.gada budžetā iekļauts finansējums Eiropas Sociālā fonda projekta realizēšanai “Proti un dari” un Rietumu bankas labdarības fonda projektam līdzfinansējums āra trenažieru uzstādīšanai. Aizņēmumi no Valsts kases plānoti ielu kapitālajiem remontiem, nodrošinot šim mērķim pašvaldības līdzfinansējumu, t.sk. pabeigt 2015.gadā iesāktos darbus Lielās, Sporta un Mežāres ielu atjaunošanai, Jēkabpilī, kā arī uzsākt projekta realizāciju - Dūmu, Atmodas, Kadiķu ielas pārbūve, Jēkabpilī. ERAF projekta realizēšanai "Jēkabpils Daugavas kreisā krasta degradēto teritoriju atjaunošana un publiskās infrastruktūras uzlabošana uzņēmējdarbības attīstībai" (projekta ietvaros paredzēts Pasta ielas un tai pieguļošo ielu pārbūve) - plānots ņemt aizņēmumu Valsts kasē, kā arī saņemt avansu no ERAF finansējuma.

Izdevumi budžeta sadaļā “Pašvaldību teritoriju un mājokļu apsaimniekošana” 2016.gadam kopā plānoti 6 865 571 euro (t.i. aptuveni 22% no kopējiem izdevumiem), tajā skaitā no kredītlīdzekļiem 1 095 693 euro un mērķa finansējuma 3 231 745 euro. Izdevumi paredzēti pašvaldības dzīvojamo un nedzīvojamo namu apsaimniekošanas un uzturēšanas izdevumiem, ielu apgaismošanai un remontiem, tehnisko projektu izstrādei, pašvaldības īpašumu remontiem, pilsētas teritorijas labiekārtošanai (turpināsies iepriekšējos gados iesāktie Kena parka labiekārtošanas darbi, būtiski palielinājies finansējums jaunu apstādījumu izveidošanai, tiks uzsākti Daugavas aizsargdambja apskaņošanas darbi u.c.), pilsētas noformēšanai svētkos un dažādu vides objektu izgatavošanai un uzstādīšanai. Ievērojamu daļu no kopējiem izdevumiem šajā sadaļā sastāda izdevumi pilsētas teritorijas uzturēšanai, tajā skaitā atkritumu izvešanai no parkiem, skvēriem un nelegālo atkritumu izgāztuvēm, pilsētas kapsētas apsaimniekošana, zāles pļaušana, bīstamo koku zāģēšana un jauno koku vainagu kopšana, Daugavas aizsargdambja apsaimniekošana, dzīvžogu apgriešana un ietvju mehanizētā tīrīšana. Plānots finansējums Kapu teritorijas paplašināšanas detālplānojuma un projekta izstrādei. Šajā budžeta sadaļā plānots arī finansējums Dzīvnieku patversmes uzturēšanai, profilaktiskiem izbraukumiem klaiņojošo dzīvnieku ķeršanai u.tml. pasākumiem. Aizņēmumi no Valsts kases plānoti Prioritārā investīciju projekta realizēšanai un ERAF projektu "Zīlānu ielas industriālās teritorijas piekļuves uzlabošana un revitalizācija uzņēmējdarbības attīstībai" un "Ķieģeļu rajona industriālās teritorijas revitalizācija" realizēšanai, kā arī projekta realizācijai paredzēts saņemt avansu no ERAF finansējuma.

Finansējums veselības aizsardzības pasākumiem 2016.gadā plānots 64 607 euro apjomā. Tas paredzēts donoru kustības atbalstam, veselības veicināšanas pasākumiem (t.sk. kapelāna algošanai jaunizveidotajā Jēkabpils reģionālās slimnīcas kapelā), kā arī stipendiju izmaksai jauno speciālistu piesaistei un noturēšanai veselības aprūpē. Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, palielinājies finansējums stipendiju izmaksai jauno speciālistu piesaistei.

Izdevumi sadaļā „Atpūta, kultūra un reliģija” kopumā paredzēti 4 271 226 euro, t.i. nepilni 14% no kopējiem izdevumiem. Šeit plānots finansējums Sporta centra uzturēšanai un sporta pasākumiem kopā 760 402 euro, tajā skaitā finansējum Skeitparka atjaunošanai un siltumtrases nomaiņai (A. Pormaļa ielā 106), kā arī Valsts budžeta mērķdotācija āra trenažieru uzstādīšanai Mežaparkā un mērķdotācija bērnu sporta attīstībai. Finansējums Vēstures muzejam kopumā 2 237 163 euro, kas plānots uzturēšanas izdevumiem un divu projektu "Jēkabpils vēstures muzeja infrastruktūras un pakalpojumu uzlabošana” (Pils rekonstrukcija) realizēšanai, t.sk. aizņēmums un projektu finansējums. Kultūras pārvaldes un tās pakļautībā esošo iestāžu uzturēšanai 1 118 213 euro, tajā skaitā datortehnikas un programmatūras atjaunošana, finansējums tehniskā būvprojekta izstrādei Tautas namam, kā arī tautas tērpu izgatavošana un iegāde gatavojoties Latviešu Dziesmu un Deju svētkiem, kas notiks 2018.gadā. Finansējums reliģisko organizāciju, biedrību, nodibinājumu un pārējo sporta, atpūtas, kultūras un reliģijas pasākumu nodrošinājumam 155 448 euro.

Izglītībai kopā ar mērķdotācijām un aizņēmumiem tiks izlietoti 11 809 911 euro. Kā katru gadu vislielākais līdzekļu apjoms budžetā tiek plānots Izglītības nozarei, kas kupumā sastāda aptuveni 38% no kopējiem izdevumiem. Sākumskolu, pamatskolu un vidusskolu uzturēšanai plānots izlietot 7 255 461 euro, bērnudārzu uzturēšanai 2 548 669 euro, interešu un profesionālās ievirzes izglītības iestādēm un pārējiem izglītības pasākumiem – 2 005 781 euro. Plānots ņemt aizņēmumus mikroautobusa iegādei Sporta skolas vajadzībām, Jēkabpils 2.vidusskolas sporta laukuma pārbūvei, kā arī ERAF projekta realizēšanai "Jēkabpils vispārējās izglītības iestāžu mācību vides un infrastruktūras uzlabošana (2016-2017)". Paredzēts saņemt avansa maksājumu no ERAF projekta realizēšanai un Valsts budžeta mērķdotāciju Jēkabpils Valsts ģimnāzijas sporta laukuma rekonstrukcijai. Šajā gadā turpināsies arī iepriekšējos gados iesāktie pasākumi – budžetā iekļauts pašvaldības finansējums mācību līdzekļu iegādei visām izglītības iestādēm, kā arī vispārizglītojošajām skolām finansējums aprīkojuma atjaunošanai un mācību braucienu nodrošināšanai. Paredzēts finansējums bezmaksas peldbaseina apmeklējumam skolēniem, peldēšanas nodarbībām 2.un 3.klašu skolēniem un skolēnu brīvpusdienām, kuras tiek atbalstītas arī ar valsts finansējumu (no 1.spetembra plānots uzsākt bezmaksas ēdināšanu arī 6.klašu skolēniem). Budžetā paredzēts finansējums arī nelielāku remontdarbu veikšanai dažādās izglītības iestādēm.

Sadaļas „Sociālā aizsardzība” izdevumi kopumā sastāda 2 251 437 euro, tajā skaitā finansējums no valsts budžeta - asistenta pakalpojuma nodrošināšanai cilvēkiem ar invaliditāti 129 410 euro. Sociālo pabalstu izmaksai kopā plānoti 662 131 euro. Atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem,2016.gadā paredzēts saglabāt visus iepriekšējā gadā maksātos pašvaldības sociālo pabalstu veidus. Sākot ar 2016.gadu, ir palielināts bērnu piedzimšanas pabalsts (100 euro jaundzimušajam), kā arī tiks nodrošināta bezmaksas ēdināšana PII visām daudzbērnu ģimenēm un bērniem, kas apgūst speciālās izglītības programmu. 2016.gadā iekļauts finansējums un tiks izstrādāti jauni pašvaldības saistošie noteikumi par vienreizēju pabalstu dzīvojamo telpu remontam pilsētas trūcīgajiem iedzīvotājiem, kā arī 2016.gadā paredzēts uzsākt bezmaksas peldbaseina apmeklējuma nodrošināšanu senioriem.

Pārējos izdevumus „Sociālās aizsardzības” sadaļā sastāda izdevumi Jēkabpils bāriņtiesas un Sociālā dienesta struktūrvienību – Ģimenes atbalsta centra, Dienas aprūpes centra, Nakts patversmes, Sociālo māju un dzīvokļu, Aprūpes mājās biroja, Sociālā dienesta administrācijas uzturēšanas un tekošo remontdarbu izdevumi. Sociālā dienesta struktūrvienības sniedz atbalstu sociāli atstumtām personām, invalīdiem un gados veciem cilvēkiem, nodrošinot gan pajumti, gan ēdināšanu, gan sociālo aprūpi. Ievērojamu daļu izdevumu Sociālās aizsardzības jomā veido norēķini par sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju sniegtajiem pakalpojumiem (Bāreņu nams „Līkumi”, Pansionāts „Jaunāmuiža”, citu pašvaldību sociālās aprūpes centri).

Finansēšanas daļa

Finansēšanas daļu veido aizņēmumi no Valsts kases, aizņēmumu atmaksa un līdzekļu atlikums. Pašvaldības rīcībā nav pietiekami daudz brīvu finanšu līdzekļu, lai realizētu apjomīgus investīciju projektus, tādēļ šim nolūkam pašvaldība plāno aizņemties līdzekļus Valsts kasē. Aizņēmumu mērķi un tiesības noteiktas LR likumā “Par valsts budžetu 2016.gadam”.

2016.gadā plānoti aizņēmumi no Valsts kases 4 489 237 euro apjomā, tajā skaitā aizņēmumi Eiropas Savienības projektu līdzfinansēšanai un priekšfinansēšanai EUR 2 816 216 apmērā sekojošiem projektiem: “Jēkabpils Daugavas kreisā krasta degradēto teritoriju atjaunošana un publiskās infrastruktūras uzlabošana uzņēmējdarbības attīstībai”, “Zīlānu ielas industriālās teritorijas piekļuves uzlabošana un revitalizācija uzņēmējdarbības attīstībai”, “Ķieģeļu rajona industriālās teritorijas revitalizācija”, “Jēkabpils vispārējās izglītības iestāžu mācību vides un infrastruktūras uzlabošana”, “Jēkabpils vēstures muzeja infrastruktūras un pakalpojumu uzlabošana”. Aizņēmumu paredzēts ņemt arī izglītības iestādes - Jēkabpils 2.vidusskolas stadiona pārbūvei (250 000 euro) un prioritārā investīciju projekta īstenošanai (250 000 euro). Turpinot 2014.un 2015.gadā gadā iesākto praksi, arī 2016.gadā paredzēts ņemt aizņēmumu pašvaldības ceļu un ielu sakārtošanai: tiks pabeigta Lielās, Sporta un Mežāres ielu atjaunošanas (aizņēmums 49 701 euro) un uzsākta Dūmu, Atmodas, Kadiķu ielas pārbūve, Jēkjabpilī (aizņēmums 937 500 euro), nodrošinot 25% pašvaldības līdzfinansējumu. Pašvaldības autonomo funkciju veikšanai paredzēts ņemt aizņēmumu autotransporta iegādei kopsummā 185 820 euro, tajā skaitā mikroautobusa iegādei Jēkabpils Sporta skolai un automašīnas iegādei Pašvaldības policijas vajadzībām.

Aizņēmumu atmaksai no pamatbudžeta kopā paredzēti 1 620 425 euro. Aizņēmumu atmaksa no priekšfinansējuma Eiropas Savienības struktūrfondu finansēto projektu īstenošanai 2016.gadā nav paredzēta.

Izdevumu pārsniegumu pār ieņēmumiem sedz ar līdzekļu atlikumu uz gada sākumu 893 779 euro, tajā skaitā brīvi sadalāmi, bez noteikta mērķa 780 799 euro. Nesadalīto jeb brīvo līdzekļu atlikums uz perioda beigām plānots 51 500 euro apmērā.

Speciālais budžets

Speciālā budžeta 2016.gada ieņēmumu un izdevumu struktūra salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu nav mainījusies.

Pašvaldības speciālā budžeta ieņēmumi kopā plānoti 556 595 euro, izdevumi – 571 198 euro, kur izdevumu pārsniegumu pār ieņēmumiem sedz no līdzekļu atlikuma uz gada sākumu 14 603 euro.

Autoceļu fonda ieņēmumi plānoti, pamatojoties uz Satiksmes ministrijas mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem (ielām) sadalījumu. Pēc 2008. gada, kad ieņēmumi bija 1 453 471 euro, vērojams būtisks ieņēmumu samazinājums: 2009.gadā - 506 208 euro, 2010.gadā - 314 607 euro, 2011.gadā - 367 131 euro, 2012.gadā - 314 167 euro. Sākot ar 2013.gadu, ieņēmumi ar katru gadu nedaudz palielinās: 2013.gadā - 360 692 euro, 2014.gadā – 466 518 euro, 2015.gadā – 489 968 euro, 2016.gadā – 528 595 euro. Plānotos 2016.gada ieņēmumus un līdzekļu atlikumu no 2015.gada kopsummā 528 798 euro plānots izlietot pakalpojumu apmaksai par ielu uzturēšanu un ielu kapitālajiem remontiem.

Ieņēmumi no dabas resursu nodokļa plānoti 28 000 euro apmērā. Dabas resursu nodokļa ieņēmumi un līdzekļu atlikums no 2015.gada kopsummā 42 400 euro tiks izlietoti ar pilsētas vides aizsardzību saistītiem pasākumiem: atkritumu izvešanai no nelegālajām atkritumu uzkrāšanas vietām un atkritumu savākšanas punktu ierīkošanai pilsētā, Sosnovska latvāņu iznīcināšanai, bīstamo koku izzāgēšanai pilsētā, zivju resursu aizsardzības pasākumiem un citiem mērķiem.

Ziedojumi un dāvinājumi saskaņā ar MK noteikumiem par pārskatiem netiek plānoti. Šo līdzekļu atlikums (visās iestādēs) kopā uz 01.01.2016. ir 1806,18 euro.

Foto: Jānis Lācis

Komentāri (0-1/1)

  • Dunaviets
    02.07.2018 18:31
    Un kad uz dunavu asfaltu nolies???

Atstājiet komentāru