Latvijā uzsākta sociālā kampaņa “Paņem biļeti!”
10. maijā Autotransporta direkcija uzsāka informatīvo kampaņu “Neapzodz sevi – paņem biļeti!” ar mērķi veicināt iedzīvotāju līdzatbildības sajūtu, pieprasot braukšanas biļeti, par kuru pasažieris ir samaksājis. Nesaņemot biļeti vai konstatējot citus biļešu tirdzniecības pārkāpumus, pasažieri varēs sazināties ar kontrolieriem visu diennakti, sūtot īsziņu vai zvanot pa tālruni 27776621 un norādot autobusa maršrutu, brauciena dienu un laiku, kā arī pieturvietu, kurā pasažieris tika uzņemts autobusā.
Tā kā gadu no gada Latvijā samazinās iedzīvotāju skaits, īpaši reģionos, tiek pārskatīts reģionālo autobusu maršrutu tīkls, un gadījumos, kad autobusu izmanto vien pāris cilvēku, maršruts var tikt likvidēts, - brīdina Autotransporta direkcija.
“Uz šo brīdi ir samazinājums par 850 000 km, procentu izteiksmē tas ir aptuveni 1% kopējā maršrutu tīkla. Ir svarīgi, lai tajā brīdī, kad mēs veicam izmaiņas maršrutu tīklā, mēs balstītos uz to reālo statistiku, kāda ir,” uzsver Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
Galvenais kritērijs, lemjot par maršruta likvidēšanu vai to skaita samazināšanu, ir pasažieru skaita statistika. Ja cilvēkam biļete nav, viņš statistikā neuzrādās.
“Mums parādās reisi, kuros ir braucis 1-2 pasažieri, bet īstenībā varbūt ir braukuši 15. Līdz ar to ir risks, kad šādu reisu, kas ir pilnīgi neizdevīgs, būs nākotnē sarežģīti nodrošināt,” situāciju izklāsta satiksmes ministrs Uldis Augulis.
Pēc jauna pārvadājumu iepirkuma 2021. gadā visos reģionālajos autobusos būs jābūt videonovērošanai un iespējai norēķināties ar bankas karti. Bet līdz tam uzraugošie dienesti ir atkarīgi arī no pasažieru godaprāta. Tādēļ kampaņas laikā, kas norisināsies mēnesi, visi pasažieri tiek īpaši aicināti ziņot par negodprātīgiem šoferiem.
Autotransporta direkcija izstrādājusi karti ar autobusu maršrutiem, kurus biļešu krāpšanas dēļ varētu skart reisu samazināšana.
Kristiāns Godiņš
Mēs aicinātu pašiem cilvēkiem paskatīties uz šo karti, vai tikai nav tajā posmā mans ikdienas maršruts, un tiešām rūpīgi prasīt biļetes. Un, ja gadījumā šoferis nav gatavs dot, tad sazināties ar mums un informēt par to.
Viņš arī uzsver, ka vidējā pasažieru autobusa šofera alga ir 812 eiro pirms nodokļiem, kamēr transporta nozarē kopumā tā ir zemāka – 742 eiro. Tādēļ ar zemu atalgojumu biļešu krāpniecību attaisnot nevarot.
“Reizēm autobusā puse pasažieru ir bez biļetēm!” Cik godprātīgi šoferi tirgo biļetes pasažieriem?
Valsts dotē 50% no visiem pasažieru pārvadājumiem – otra puse ir ieņēmumi no pasažieru biļetēm. Ja pasažieru kļūst mazāk, sarūk arī pārvadātāju līdzekļi.
Autotransporta direkcija, pārskatot maršrutu rentabilitāti, šogad veikusi izmaņas 48 maršrutos un tuvākajā laikā samazinās vēl 20 reisus. Diemžēl daļa vaina esot jāuzņemas autobusu šoferiem.
Kristiāns Godiņš
Reizēm mūsu kontrolieri konstatē, ka autobusā puse no pasažieriem ir bez biļetēm. Puse!
Visbiežāk krāpšanās notiek, kad pasažieris samaksā, bet biļeti nesaņem. Vēl, iespējams, ka saņem biļeti, kas paredzēta invalīdam un to apmaksā valsts, vai arī saņem biļeti tuvākam ceļa posmam nekā paredzēts brauciens.
Kristiāns Godiņš
Naudas izteiksmē tā ir liela starpība, vai brauc no Rīgas līdz Alūksnei vai no Rīgas līdz Siguldai, to starpību šoferis paņem sev kabatā.
Autopārvadātāji iekšējās kontrolēs secinājuši, ka nereti pasažieri autobusa vadītājam samaksā, bet biļeti nepaņem, domājot, ka tas palīdzēs šoferim gūt papildu peļņu. Diemžēl pasažieri ar to riskē, ka šis reiss var tikt likvidēts.
Izsniegto biļešu skaits parāda, cik pieprasīts un vajadzīgs pasažieriem ir konkrētais reiss – ja biļete nav izsniegta, statistikā parādās, ka pasažiera nav, tādēļ reiss var tikt slēgts.
Jānis Ščerbickis
Jēkabpils autobusu parka direktors
Ja nebūs to reisu, nebūs cilvēkiem darba, tāpēc arī mēs maksimāli statistikai sekojam līdzi un šoferiem skaidrojam personīgi, ja gadās šādas situācijas, ka tas skars tieši viņu un viņa ģimeni.