2024.gada 24. novembris

Velda, Velta

Aptauja: Latvijā apmēram pusei iedzīvotāju Ziemassvētku tēriņi rada stresu un aizēno svētku sajūtu

Aptauja: Latvijā apmēram pusei iedzīvotāju Ziemassvētku tēriņi rada stresu un aizēno svētku sajūtu

Latvijā 48% iedzīvotāju Ziemassvētku tēriņi rada stresu un aizēno svētku sajūtu, informē "Swedbank" Finanšu institūtā, atsaucoties uz institūta veiktās aptaujas datiem.

Tostarp aptaujā secināts, ka visspēcīgāk diskomfortu saistībā ar svētku dāvanu iegādi izjūt zemāku (līdz 300 eiro) un augstāku (virs 700 eiro) ienākumu saņēmēji, kā arī Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 49 gadiem. Savukārt pirmssvētku laikā vislabāk jūtas iedzīvotāji, kuri vecāki par 50 gadiem, un aptaujātie ar vidējiem ienākumiem (300–700 eiro pēc nodokļu nomaksas).

Aptaujā secināts vairums iedzīvotāju jeb 78% būtu gatavi saņemt un arī pasniegt simboliskas vērtības dāvanas, lai izvairītos no svētku pārtapšanas dāvanu iegādes drudzī, taču šobrīd tā rīkojas vien 7%.

Pēc aptaujas datiem, Latvijas iedzīvotāju apņēmība atteikties no pārmērīgiem izdevumiem ir tieši saistāma ar piedzīvoto stresa jeb diskomforta pakāpi meklējot dāvanas - jo lielāks bijis stress, jo lielāka vēlme atteikties no vērtīgu Ziemassvētku dāvanu pasniegšanas un/vai saņemšanas. Lielāko pretestību un nevēlēšanos atteikties no dārgām dāvanām izrādījuši jaunieši vecumā no 18 līdz 29 gadiem - katrs piektais jaunietis atzinis, ka būtu vīlies, saņemot simboliskas vērtības dāvanu, un tādu arī neplāno pasniegt citiem. Savukārt gluži pretējās domās ir seniori, kas visaktīvāk atbalsta šādu pieeju un to arī piekopj. Vienlaikus salīdzinoši turīgākā sabiedrības daļa vislabprātāk svētkos saņemtu un pasniegtu simboliskas dāvanas - šādu atbildi snieguši 88% aptaujāto.

"Ņemot vērā iedzīvotāju patiesās domas, es aicinātu ikvienu kritiski izvērtēt, vai gaidāmie svētki nav īstais laiks, kad radu un draugu lokā aizsākt tradīciju pasniegt simboliskas dāvanas, kur daudz lielāka nozīme ir sajūtām un kopīgai pieredzei, nevis vērtībai naudas izteiksmē. Ne velti ir teiciens, ka "skaistums ir vienkāršībā", tādēļ gan svētku mielasta, gan rotājumu un dāvanu kontekstā ir vērts koncentrēties uz kopīgu laika pavadīšanu un sajūtām, ko bieži vien var radīt ar krietni mazākiem līdzekļiem, nekā ierasts. Protams, sajūtas veido arī apkārtējā vide, tādēļ pavisam bez ieguldītās enerģijas noteikti neiztikt, un veselīgs līdzsvars būs labākā izdevušos svētku recepte," sacīja "Swedbank" Finanšu institūta eksperte Evija Kropa.

Aptauja veikta 2018.gada novembrī sadarbībā ar "Snapshots", aptaujājot 729 respondentus vecumā no 18 līdz 74 gadiem visā Latvijā.

Pēc aktīvu apmēra "Swedbank" ir lielākā banka Latvijā.

Atstājiet komentāru