Kāpēc Bonus malus klase ir svarīga?
Atbilde slēpjas tajā, ka OCTA polises izmaksas veidojas pamatojoties uz īpašnieka jeb apdrošināmā autobraucēja vēstures, kas tiek klasificēts kā bonus - malus klases.
Kas ir Bonus Malus klase, kāpēc tā ir svarīga, un kā tā ietekmē Tavas izmaksas pērkot OCTA polisi, lasi šajā rakstā.
Kas ir Bonus Malus klase?
Bonus-Malus (BM) klase nosaka, ka auto īpašniekam ar labu apdrošināšanas un autobraukšanas vēsturi klase ir augstāka un prēmija ir zemāka. BM klase ietekmē OCTA cenu, padarot to lētāku vai gluži pretēji - dārgāku. Vienkāršiem vārdiem sakot, BM klasei ir atlaides vai piemaksas princips.
Bonus Malus sistēmas rašanās
Šādu kvalifikācijas sistēmu Latvija ieviesa 2006. gadā, ar mērķi palīdzēt apdrošināšanas kompānijām izvērtēt savus klientus. Līdz ar šo gadu BM klases sistēma veidojas, ņemot vērā auto īpašnieka apdrošināto periodu (dienu skaitu) pret izraidītajiem ceļu satiksmes negadījumiem, kuros viņš ir bijis vainīgs. Vērtētais periods ir pēdējie 11 gadi viena tipa automašīnām, proti, pasažieru mikroautobuss, motocikls un vieglā automašīna tiek iedalīta vienā grupā, ja tā pieder vienam īpašniekam.
Kam tiek piemērota BM klase?
BM klase tiek piemērota īpašniekam, tādejādi, ja izraisīsi autoavāriju, tad pārdodot un iegādājoties jebkuru citu automašīnu, esošā Bonus-malus klase nepazudīs, jo tā neattiecas uz automašīnu, kura bija iesaistīta avārijā.
BM klase paaugstinās, ja vienas grupas transporta līdzekļi, kas ir īpašumā, ir apdrošināti vismaz 275 dienas, tad ne tikai BM paaugstinās, bet arī OCTA cena kļūst zemāka.
Kas ietekmē OCTA polises cenas veidošanos?
- To ietekmē vairāki, saistībā ar auto un tās īpašnieku zināmi faktori:
- Automašīnas marka un modelis, izlaiduma gads;
- Auto reģistrācijas adrese (pilsēta, lauku teritorija);
- Auto īpašnieka vecums apdrošināšanas brīdī;
- Tiesiskā forma apdrošinātājam - juridiska vai fiziska persona;
- Automašīnas īpašnieka apdrošināšanas vēsture, tai skaitā izraisītās avārijas.
Bonus Malus klases iedalījums
BM kopā ir 17 klases, kas attiecīgi ļauj kvalificējas, sākot no “1” un visbeidzot sasniedzot “17”. Uzsākot apdrošināšanu pirmo reizi, diemžēl apdrošināšanas kompānijas jauno šoferi uztver kā nepieredzējušu un, balstoties uz neesošu tā vēsturi, piemēro pirmo BM klasi ar “6”, kas tiek piešķirta auto braucējiem bez jau minētās, iepriekšējās braukšanas pieredzes, attiecīgi arī OCTA polise šajā periodā ir daudz dārgāka, nekā citiem.
Ar pirmo klasi klafikācija netiek uzsākta, jo gadījumā, ja šoferis regulāri izraisa ceļu satiksmes negadījumus, nebūtu iespējas atkāpties un klasi nevarētu samazināt. Sākot no septītās klases BM skaitās kā samazinātā riska kategorija.
Ņem vērā, ka gadījumā, ja ar Tavu automašīnu brauks cita persona un tā izraisīs avāriju, bet apdrošinātājs būsi Tu, BM klase kritīsies Tev jeb auto īpašniekam, nevis šai citai personai - auto vadītājam.
Mīti par Bonus Malus klases veidošanos un OCTA
Tas, cik soda kvītis, ceļu satiksmes pārkāpumus (tais skaitā radaru sodus) vai soda punktus būsi uzkrājis, neietekmē BM klasi un OCTA apdrošināšanas aprēķinu. Apdrošinātāji skatās uz tikai augstāk minētajiem punktiem, izvērtējot tos kā faktus, tai skaitā arī ceļu satiksmes negadījumus.
Tev nekad netiks noņemta BM klase, ja avārījā tiksi atzīsts par nevainīgu un nebūsi to izraisījis. Šajā gadījumā vērts pieminēt arī, ka vainas pakāpi avārijas gadījumos izvērtē apdrošinātājs kopā ar LTAB, kam ir noteikta konkrēta izvērtēšanas metodika. Tāpēc ņem vērā, ka neviena cita ietekme, piemēram, otrs negadījumā iesaistītais šoferis vai policija nevarēs paredzēt, cik un kā mainīsies Tava BM klase un OCTA polises izmaksas turpmāk.